Volvo Ocean Race

Göteborg (mannskapet på Mapfre gjør seg klare til siste etappe når SEILmagasinet er på besøk.

Gruer seg til å komme i mål

– Å seile Volvo Ocean Race er som å gå ni måneder på drugs. Nå blir det hangover, sier skipper Charlie Enright på Vestas.

Publisert Sist oppdatert

I morgen (torsdag) starter siste og ellevte etappe i årets Volvo Ocean Race. Siste etappe går fra Göteborg i Sverige til Haag i Nederland. SEILmagasinet har møtt skipperne på de syv deltagerbåtene som kniver om sekunder over verdenshavene, i storm og stille.

Mindre enn to minutter skilte vinner Brunel fra båt nummer to Mapfre på 1300 nautiske mil (ca 2500 kilometer) lange tiende etappe fra Cardiff i Wales til Göteborg i Sverige. De to båtene ligger nå helt likt før siste etappe. Begge har 65 poeng og Dongfeng har 64 poeng, så ingenting er avgjort før båtene krysser mållinjen i Haag på siste etappe. Aldri tidligere har Volvo Ocean Race vært så åpen og spennende helt til siste slutt.

Over 20 knop

–Flaks, sier et av mannskapene på Mapfre når vi spør om hva som kommer til å avgjøre siste etappe. Alle seilerne er så dyktige, og båtene er så like at svært små marginer skiller.  Fordekksgast Sophie Cizcek på Mapfre forteller om svært krevende arbeidsforhold på fordekket når sjøen slår innover dekk med over 20 knops fart. Siden oktober i fjor har seilerne krysset Atlanteren og Sørishavet og rundet Kapp Det Gode Håp og Kapp Horn i knallhard konkurranse fra Alicante til Göteborg. Likevel gleder ikke seilerne seg til at verdens tøffeste havseilas snart er over.

      Adrenalinen renner hele tiden i blodet. Det er som å gå to år sammenhengende på drugs, og når vi kommer i mål er det en forferdelig hangover, sa Enright på skippernes pressekonferanse dagen før start.

Sekunder

Ingen vil røpe strategien for siste etappe, og banen var heller ikke klar lørdag fordi båtene skal passere bøye ved Århus før kursen setts mot runding av Skagen. Muligens kommer båtene til å gå helt opp til Sørlandskysten om vind og strøm favoriserer en vestlig rute. Skippere og navigatører legger nå opp en raceplan basert på værmeldingen. I planen inngår også forventede seilskift underveis. Når kun sekunder og minutter skiller etter lange havstrekk, gjelder det å treffe riktig på hvert skift. Mannskapene forventer ikke mange timers søvn på de tre døgnene siste etappe er ventet å vare. Av et samlet mannskap på ti personer er det aldri flere enn fire som sover samtidig, og på korte etapper er det ikke alltid mannskapene får frivakt i det hele tatt.

Familie

Det står mye på spill for båtene i ledelsen. – I to år har Volvo Ocena Race gått foran familie, venner og alt annet. Det er klart jeg ønsker å vinne, sier skipper Charles Caudrelier på Dongfeng, som kun ligger ett poeng bak lederduoen Mapfre og Brunel. – Jeg er blitt avhengig av dette, men om jeg vinner nå så vil det være en gyllen anledning til å gi seg på topp, sier Brunel-skipper og Volvo Ocean Race-veteran Bouwe Bekking.

 

 

 

 

Skipperne i Volvo Ocean Race 2018