Søk i arkivet

Norsk importør av J/70

Magne Klann blir ny importør for J-Boats til Norge. Dette for å sikre en god oppbygging av regattaklassene J/70 og J/80 i Norge.

IMPORTØR: Magne Klann har
tatt J/Boats agenturet tilbake til Norge, og satser på J/70
og J/80.

IMPORTØR: Magne Klann har tatt J/Boats agenturet tilbake til Norge, og satser på J/70 og J/80. Foto: Magne Klann

– Jeg var med og kjøpe tre J/70 på vegne av Soon og Moss Seilforeninger i 2015. I den prosessen så vi at klassen ville ha stor glede av en dedikert norsk importør. Vi tok initiativ overfor J-Boats for et års tid siden med ønske om å ta over agenturet. Nå er det på plass, og vi er klare for å levere båter til våren 2019 sier Magne Klann i en pressemelding til SEILmagasinet. 

J/70 er en av verdens hurtigst voksende regattaklasser. I VM 2017 i Porto Cervo deltok 161 båter. Klassen benyttes til Seilsportligaen og Sailing Champions League i Europa. Høydepunkter i 2019 inkluderer Nordisk Mesterskap og NM i forbindelse med Hankø Race Week. Dessuten er det Svenske mesterskapet i Karlstad, 2,5 t kjøring fra Oslo, EM på Gardasjøen og VM i England. Den norske J/70 klasseklubben stimulerer til flere regattaer i Norge i 2019 og videre fremover.

LES: Bagseiling intar Norge

Over 20 knop

J/70 er en enkel og morsom båt å seile, og den er utfordrende å seile fort. Under årets Hankø Race Week ble det målt hastigheter over 20 knop. Det er strenge klasseregler, der alle båtene er bygget av J-Boats, og det er ikke er tillatt å gjøre forandringer. Mannskapet skal sitte på kanten uten at overkroppen er lent ut over rekka. Det gjør seilingen morsom og trygg for alle om bord.

– Jeg ønsker å bidra til å få fart på det norske J/70 regattamiljøet. Seilsportsligaen er jo allerde en drivkraft for klassen, og var bakgrunnen for vår satsing i Soon og Moss. Ved å sørge for at klassen vokser videre, sikrer vi også investeringene for våre egne og andre seilforeninger. Vi har allerede fått henvendelser fra flere seilforeninger som ønsker å etablere lignende prosjekter. Vi kan dele erfaringer med tanke på finansiering og formaliteter i forbindelse med klubbeide båter sier Klann.

Ønsker private båter

For det norske J/70 regattamiljøet er det også viktig å stimulere til flere private båter. Det er mange gode seilere i klassen både nasjonalt og internasjonalt. Nå vil det være enklere å kjøpe nye båter, og det vil etableres et lager med reservedeler i landet. En ny J/70 koster omtrent en halv million kroner med henger, seil og moms. Importøren vil konsentrere seg om J/70 og J/80.

J/70: Magne Klann til rors under
Hankø Race Week 2018

J/70: Magne Klann til rors under Hankø Race Week 2018 Foto: Trond Teigen

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka. Mailen kan inneholde annonser.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen