Søk i arkivet

SATSER: Marianne Aasgaard og Even Øiestad holder på å konvertere sin seilbåt fre diesel til eldrift. Ny propell er alt på plass.
SATSER: Marianne Aasgaard og Even Øiestad holder på å konvertere sin seilbåt fre diesel til eldrift. Ny propell er alt på plass.

Ubegrenset rekkevidde med elmotor

Som en elbil i nedoverbakke skal langturseilerne i S/Y Alvejakten regenerere strøm. Båten skal lade batteriene av vindkraften på havet når vinden er god. Det krever en egnet propell.

EL: Alvjakten får en 25 kW
elmotor fra Bellmatine. Den skal gå på 96 volts
spenning.

EL: Alvjakten får en 25 kW elmotor fra Bellmatine. Den skal gå på 96 volts spenning.

SEILmagasinet

– Som de fleste andre seilere er vi opptatt av lengst mulig rekkevidde når vi må gå for motor. Det er vanlig å tenke at for dieseldrevne båter begrenses rekkevidden av antall liter diesel ombord. For el-motor er det størrelsen på batteriene som setter begrensningene. Begge vurderingene handler om hvor mye energi som er tilgjengelig. Det er imidlertid mye å hente på andre fronter også. Ikke minst må vi se på det som skjer under vannlinja. Skrogets lengde, utforming og overflatebehandling betyr mye for energiforbruket. Propellens utforming det samme. Dessuten har propellen også en viktig oppgave i å hente energi tilbake til batteriene fra vannet når vi seiler (regenerering), forteller paret fra Vestfold.

Les: Skal på langtur, kaster ut dieselmotoren

Mye skal stemme

Prosjekt er basert på å bygge om en vanlig 20 år gammel havseiler som ikke er laget spesielt for elektrisk framdrift. Den er tung og seiler godt for sin årgang. Men den kan ikke sammenlignes med moderne og lettere regattaseilbåter.

– Skrogets utforming kan vi ikke gjøre noe med annet enn å være fornøyd med valget vi tok når vi kjøpte henne. Overflatebehandlingen under vannlinja kan vi derimot gjøre mye med. Samme kan vi si om propellen. Høyden fra akslingen til skroget og avstand til roret setter begrensninger til størrelsen på propellen. Men det er også stor forskjell på propelltyper. Det vi i utgangspunktet vet er at den originale propellen til båten ikke er optimalisert til våre behov, forteller langturseilerne. De har derfor brukt mye tid og krefter for å finne optimale løsninger. 

Vi testet propeller propeller i 2012, les: Gjør det fornuftige propellvalget

Helt annen propell

Med elmotor i seilbåt skal propellen utføre to oppgaver. Den skal gi fremdrift, men også regenerere strøm mest mulig effektivt. Båtens fart gjennom vannet får propellen til å surre som får motoren til å rotere. Motorens rotasjon fungerer som en dynamo, og skaper strøm, strøm som lader batteriene. Even Øiestad og Marianne Aasgaard satser på og bruke strøm til det meste om bord, også lage mat. 

 – I vår søken etter informasjon om propell til el-båt fant stadig vekk veien til Bruntons propellers i England. De har vært i markedet lenge med sin Autoprop, en propell med mange spennende egenskaper, forteller langturseilerne.

Bruntons med på prosjektet HYMAR,et EU finansiert prosjekt for å kartlegge og utvikle teknologier for elektrisk drevne fritidsbåter. Som et resultat av deltakelsen i dette prosjektet har Bruntons utviklet en ny versjon av sin Autoprop de kaller Eco*Star, en propell spesielt tilpasset el-motor og regenerering. SEILmagasinet skrev om denne propellen i 2012. 

– Den viktigste suksessfaktoren for et vellykket el-båt prosjekt er å begynne med å definere propellen. Propellen må tilpasses båtens utforming, vekt og vannlinjelengde. Den viktigste enkeltfaktoren er allikevel propellens diameter. Jo større jo bedre. Dette er svært viktig når det kommer til effektiv regenerering. Jo større diameter desto mer vann kan fanges og omgjøres til energi via motoren. Men større diameter betyr også lavere turtall. Motoren vi velger må levere maksimal effekt på et turtall tilpasset propellens beregnede maksimale turtall, sier David Sheppard hos Bruntons.  

LES: Malö og Nigel Calder med hybridløsning

ENERGI: Elmotoren får
strøm fra en batteribank på 38,5 kWh. Batteriene er av
typen Winston som alt finnes på flere norske
langturbåter.

ENERGI: Elmotoren får strøm fra en batteribank på 38,5 kWh. Batteriene er av typen Winston som alt finnes på flere norske langturbåter.

Lavere hastighet

En annen viktig ting vi lærte i denne "forstå-seg-på-propeller" prosessen er at en fast propell er optimalisert for en bestemt hastighet framover. Dette er gjerne opp mot båtens toppfart. I lavere hastigheter får vi mindre optimal effekt ut av den samme propellen.

– Vi har lest oss til at lengst mulig rekkevidde får vi ved å redusere farten til rundt 4 knop. For hver knop over dette kan vi forvente mer enn fordobling av effektforbruket. Vi har altså egentlig behov for en propell som er optimalisert for 4 knop. Hva da med effekten på full fart? Videre vil vi ha en propell som er optimalisert for regenerering fra 5-6 knop og oppover, sier Even Øiestad og Marianne Aasgaard. 

Lavt turtall, stor propell

Det er ett nytt felt langturseilerne har kastet seg inn på. Mens de fleste med elmotor har en dieselgenerator som en rekkeviddeforlenger, skal paret klare seg helt på naturens egne krefter. For å få mest mulig ut av vindkraften som dytter båten gjennom vannet, som igjen gjør det mulig å utnytte båtfarten som vannkraft, så gjelder det å velge optimal propell.

– Vi skjønte at vi hadde begynt i feil ende når vi til nå først og fremst hadde være opptatt av motor, solcellepaneler, vindgeneratorer og batterier. I det hele tatt å vurdere å bytte propell hadde vært langt nede på prioriteringslista vår. Etter at Bruntons hadde gjort beregninger med våre båtdata konkluderer de med at det optimale for oss er å se etter en motor som gav 800-900 omdreininger på propellakslingen ved full fart. Vår eksisterende propell hadde en omdreining på ca 1700 ved dieselmotorens marsjfart. De mente videre at 25kW maks effekt ville være passe el-motor størrelse for vår båt sammen med deres Autoprop Eco*Star med en diameter på nesten 60 cm. Vår propell hadde en diameter på knappe 45 cm.

LES: Lader båten med hydrogen

Selvjusterende stigning

Det er propellbladets størrelse og stigning som bestemmer hvor mye kraft propellen overfører til sjøen. Med høyt turtall og høy fart, som på planene motorbåter, så er propellen liten, og stigningen høy. Det vil si at vinkelen på propellbladene er bratt. Størrelsen og stigningen justeres vanligvis etter motorens optimale turtall. Dette kan sammenlignes med et gir på en bil,hvor man må velge det optimale giret.

Autoprop lager propeller med automatgir. Eco*Star er en tre-bladet propell hvor bladenes stigning (vinkel) er dynamisk selvjusterende. Dette skal gi optimal kraft på alle turtall. Den har også like god effekt forover som bakover da bladene er hengslet og snur seg 180 grader rundt når man går akterover. Dette resulterer i at bladene skjærer likt i vannet uansett hvilken vei vannstrømmen går. Eco*Start propellen er spesielt laget for el-motorens kraftkarakteristikk som er annerledes enn på en dieselmotor. Kraft og omdreiningshastighet er lineært proporsjonalt på en el-motor i motsetning til en dieseldrevet motor. Bruntons påstår at propellen deres yter opptil 30 % bedre enn vanlige propeller. På lave hastigheter kan vi oppnå opptil halvannen knops høyere hastighet på samme energiuttak, sier produsenten.

– For oss kan denne propellen da alene stå for 40 % lengre rekkevidde før vi må tenke på lading. Å bruke vår lille fast støpte propell var nok ikke noen god ide. Enden på visa ble at vi bestilte propell hos Bruntons. Det ble ikke gratis og bare tiden vil vise om propellen står for det de lover. Dette skal vi grundig dokumentere når den tid kommer, avslutter langturseilerne.

 
Finske Oceanvolt satser også på drev og propell for optimal lading, les: Oceanvolt gjør ladning enklere

PROPELL: Eco*Star er utviklet for
elbåter. Propellen har variabel stigning. Det skal gi bedre
effekt under ulike hastigheter.

PROPELL: Eco*Star er utviklet for elbåter. Propellen har variabel stigning. Det skal gi bedre effekt under ulike hastigheter.

 

 Kommentarer

VIND: Even Øiestad og Marianne Aasgaard satser på at vinden skal føre dem fram til drømmestedende.

VIND: Even Øiestad og Marianne Aasgaard satser på at vinden skal føre dem fram til drømmestedende.

PÅ LANGTUR MED ELMOTOR

Even Øiestad og Marianne Aasgaard har en Atlantic 49, en turseiler bygget i Hellas i 1995. Nå står båten på land på Grand Canaria for en større ombygging. Dieselmotoren er tatt ut, og inn kommer store batterier og elmotor. Paret skal seile jorda rundt uten bruk av fossilt brennstoff. Også matlagingen skal foregå med egen produsert strøm. De skal ikke ha generator om bord.

Langturen vil gi nyttig informasjon og kunnskap om morgendagens båtliv, den dagen det er slutt på fossilt brennstoff på brygga, og vi må tenke nytt.  Idealistene har stått for en stor investering som vi vil ha glede av på sikt. 

SEILmagasinet følger prosjektet og har ambisjoner om å publisere en større artikkel hver måned i lang tid fremover. Paret tar sikte på å sete kursen vestover etter julefeiring på Kanariøyene. Dette er andre artikkel i serien.

Les: Skal på langtur, kaster ut dieselmotoren

 

 

VALGTE LØSNINGER

Propell: Bruntons Autoprop Eco*Star 566

Motor: Bellmarine TorqueMaster Pro 25 (25kW/800rpm)

Batterier: Lithium batterier LiFeYPO4, 400Ah/12V til forbruk og 400Ah/96 V til motor

Lading:

• Solkraft, solcellepaneler 1200W,

• Vindkraft, vindmøller 2 x 400W,

• Vannkraft, regenerering via propell. Vi er usikre men vi håper 1-2kw

Matlaging/VVS

Inverter, 230v/5kW

Induksjonstopp, 2kW

Mikrobølgeovn med grill, 2kW

Vannkoker, 1kW

GoSun, solenergi

Varmtvann via gjennomstrømsvarmer, 3,5kW

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen