SOLO2:«Made in Midi» er Rune Aasbergs tidligere Clas40 med ny skipper, under nytt navn og nye farger.

«Solo2» er en av favorittene i Route Du Rhum

Nivået stiger i Class40, og soloregattaen over Atlanterhavet vil vise om utviklingen fortsetter.

Publisert Sist oppdatert
ST MALO: Det er seks klasser i Route Du Rhum,Class 40 er den største.

Class40 er den store klassen når det gjelder antall båter i soloregattaen over Atlanterhavet. Av 123 påmeldte båter, teller Clas 40 nesten halve flåten, 53 båter. Tallet er imponerende sett ut fra at klassen er ganske ny, og også internasjonal. Til nå er det bare registrert 160 båter i klassen, og 1/3 av disse skal seile den 3,542 seilasen fra St. Malo til Guadeloupe.

LES: Rekordstort Route du Rhum

Ventet ny rekord

Class 40 har vært en klasse i Route Du Rhum siden 2006. Da var det imponerende 26 slike båter på startlinjen. Seieren gikk til da unge og ukjente Phil Sharp fra England, som brukte 18 dager og 10 timer på racet. Phil Sharp er nå blitt 37 år, og har ambisjoner om å vinne på ny. Han har også ambisjoner om å seile Vendee Globe 2020, og har planene klar for en ny båt. I 2010 startet Rune Aasberg, men måtte bryte på grunn av autopilotproblemer. Det er første og eneste gang det har vært en nordmann med i denne store seilasen som drar 2-3 millioner tilskuere ned på bryggene i St Malo. I 2010 var franskmannen Thomas Ruyant med 17 dager og 23 timer.

I 2014 ble det spansk seier. Alex Pella kom i mål som vinner etter 16 dager og 17 timer.

Tross for strenge klasseregler som ikke tillater foiler og vippekjøler, så har det vært en utvikling innen både båter og seil. De nye båtene kan seile 350 nautiske mil i løpet av ett døgn. Om utviklingen har fortsatt, så bør første båt være i mål i løpet av det 15 døgnet, men mye er avhengig av værforholdene i kanalen, og i Nord Atlanteren.

LES: Skal seile 1,7 x vindhastigheten over Atlanteren

Nye båter

Det er bare registrert 15 nye båter etter Route Du Rhum 2014 i klassen, de fleste av dem med eldre design. For fire år siden var det særlig to designs som stod frem, det var Mach40 som Sam Manuard står bak, og Tizh40 som Guillaume Verdier står bak.

Disse vellykkete båtene blir nå utfordret av Marc Lomards Lift40 som er mer ekstrem. Undervannskroget er som ett seilbrett, og båter har så mye volum i baugen som reglen tillater.

– Det er lite å hente på skrogdesign. Vi har jobbet mest med vektoptimalisering, plassering av vannballast og rigg, forteller Sam Manuard til SEILmagasinet. Mach40 blir nå bygget i tredje generasjon, men støpt i samme form. Vi får se om han har rett. Mach40 er i hvertfall en populær modell. Nesten halvparten av nybygde Class 40 de siste fem årene er designet av Sam Manuard.

«Solo2», som nå heter «Made in Midi» er en Tizh40.

LES: Neste generasjon Class 40

Høyere nivå

Class 40 var en klasse for amatører, nå kreves det en god sponsor for å delta. «Made in Midi», eller tidligere «Solo2», blir seilt av Vendee Globe veteranen Kito De Pavant. Han har strippet båten helt ned, og bygget den opp igjen, tross for at den var i godt hold.

Route Du Ruhm er en unik sjanse for veteranen å kommer på topp på seierspallen.

Phil Sharp vant Class 40-serien i 2017, og leder i år. Han er favoritt, tross for at hans Mach40 båt er fra 2013. Sharp håper på mye vind.

Louis Duc i «Carac» og Yann Richomme i « Veedol-AIC» seiler begge i nye Lift40. Route du Rhum vil vise om disse mer ekstreme båtene er veien å gå, eller en blidgate.

Route du Rhum starter på søndag 4. november.

SEILmagasinet var ute å seilet «Solo2» i 2016, les: Nytt leketøy skal gi resultater

 

 

FAVORITT: Phil Sharp vant i 2006, og leder Class 40-serien i 2018. Han seiler en båt fra 2013, men er allikevel en av favoritene.
VOLUM: «Carac» er en Lift40, konstruert av Marc Lomard. Det stilles høye forventninger til båten.
SVENSK: Mikael Ryking fra Sverige seiler en Pogo S2. Han har i de to siste årene deltatt i ARC med båten, og seilt regattaer i Karibia.
NY: Nicolas Troussel ,skipper på Class 40 Corum, seiler en nybygget Mach40.3 som er en fintunet versjon av båten til Phil Sharp.