Søk i arkivet

ARC: 1. november åpnet World Cruising Club sine aktiviteter i Las Palmas. 11. november starter de første båtene.
ARC: 1. november åpnet World Cruising Club sine aktiviteter i Las Palmas. 11. november starter de første båtene. Foto:

ARC-sirkuset i gang i Las Palmas

I helgen åpnet festlighetene på Gran Canaria, og søndag 11. november går starten i ARC+.

SVENSKE: Det deltar 12 svenske og 13
norske båter, men bare fire av de svenske seiler innom Kapp
Verde.

SVENSKE: Det deltar 12 svenske og 13 norske båter, men bare fire av de svenske seiler innom Kapp Verde.

I år er det tre ulike ruter å seile til Karibia arrangert av World Cruising, arrangøren av ARC. Du har den klassiske ruta fra Las Palmas til Saint Lucia med start 25. november, ARC+ som starter og slutter samme sted, men har et stopp på Kapp Verde. ARC+ starter 11. november. Nytt i år er ARC+ med målgang på St. Vincent, litt lenger sør i Karibia. Denne seilasen starter 15. november.

ARC+ mest populært

Det er 271 båter påmeldt til de tre seilasene. 181 av dem seiler den klassiske ARC, som også har vært mest populært blant norske deltagere. Men slik er det ikke lenger. Vi har sett at ARC+ har slått mye bedre an blant norske langturseilere enn resten av seilerne. Av de 13 norske båtene i ARC har syv valgt å legge ruta om Kapp Verde, mens seks seiler den vanlige ARC. Selv om det er færre norske båter med i ARC i år er vi på topp tre-lista for ARC+. Bare England og Tyskland har flere båter med, med henholdsvis 22 og 7 stykker. Det seiler 70 båter i ARC+ fra 30 ulike nasjoner.

SOSIALT: Den sosiale delen er viktig
for deltagerne i ARC.

SOSIALT: Den sosiale delen er viktig for deltagerne i ARC.

Mindre båter

Ved å legge ruta om Kapp Verde blir overfarten lengre, men delt opp i to etapper av 850 nautisk mil og 2150 nautiske mil. Til Kapp Verde er det beregnet å ta 5–7 døgn, mens det vil ta litt over to uker fra Kapp Verde til Karibia. Starten fra Kapp Verde vil være 21. november.

Direkte seilas er på 2700 nautiske mil, 300 nautiske mil kortere enn ARC+, men i praksis blir utseilt distanse mer lik, fordi båtene gjerne velger en bue sydover for å få mer stabil passatvind.

ARC+ gir en mer forutseende overfart med mer stabil vind og muligheter for justeringer etter en uke på havet. Antall barn i forhold til antall båter er mye høyere for ARC+ enn ARC.

Snittstørrelsen på båtene som seiler ARC+ er på 14,2 meter, 46 fot, mens den i ARC ligger på over 50 fot. Den minste båten er en Hallberg-Rassy 352. Båten med svensk flagg, bygget i 1980, er også den eldste båten i ARC+.

Snittstørrelsen på de norske båtene er 43 fot.

Syv norske båter

Av de syv båtene som seiler via Kapp Verde skal én ende opp på St. Vincent, og starter 15. november. Det er Steven Ismail med Feeling 486, «Rose Marie», som har hoppet på World Cruisings nye tilbud, og får følge av 17 andre båter.

Av de norske er «Axeline 2», Baltic 56, med Kjell Inge Heiberg som skipper den største. Han får med sin far, Kjell Heiberg, som i en alder av 78 år også er den eldste deltageren. «Axeline 2» er nok også den av de norske båtene som ankommer Karibia først. Den kan komme frem den første uken av desember om vinden er gunstig. 

Den minste norske båten i ARC+ er «Malisa», en Xc 38 med Atle Bakkehaug som skipper.

Norske ARC+ deltagere

Axeline 2

Baltic 56

Kjell Inge Heiberg

NOR

ARC+ 2018

Elvira

Bavaria Cruiser 45

Ellen Sigurdssøn

NOR

ARC+ 2018

eMotion

Bavaria 44

Sveinung Solhaug

NOR

ARC+ 2018

Malisa

X-Yachts Xc 38

Atle Bakkehaug

NOR

ARC+ 2018

Mamosa

Jeanneau Sun Odyssey 44i

Martin Røstvold Thorsen

NOR

ARC+ 2018

Rose Marie

Feeling 486

Steven Ismail

NOR

ARC+ St.Vincent

Thilde

Jeanneau Sun Odyssey 42i

Rune Holte

NOR

ARC+ 2018

KARIBIA: Å komme til land
på Saint Lucia er stort, men i år er det et alternativ
å seile til St. Vincent.

KARIBIA: Å komme til land på Saint Lucia er stort, men i år er det et alternativ å seile til St. Vincent.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka. Mailen kan inneholde annonser.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen