Søk i arkivet

Jean Luc van den Heede
Jean Luc van den Heede Foto:

Golden Globe RaceVan Den Heede gir seg ikke

Franskmannen mener han kan fortsette helt til mål med den riggen han har

TRYGG: Skaden til Van Heede
gjør at franskmannen ikke kan fortsette uten hjelp.

TRYGG: Skaden til Van Heede gjør at franskmannen ikke kan fortsette uten hjelp. Foto: Copyright free for editorial use only

Jean Luc Van Den Heede som skadet riggen etter en velt 5. november har droppet planene om å seile til Valparaiso for å reparere masten. For å ungå å bli plassert i Chichester klassen for dem som må søke havn underveis, velger den 73 år gamle franske seileren å fortsette racet etter en provisorisk reparasjon og håper han kan vinne det mer prestisjefylte Golden Globe Race likevel.

–  Det verste som kan skje er at jeg mister riggen, men nå har jeg i det minste nødriggen klar, sier Van Den Heede etter at bolten som holder alle fire undervantene til masten ble presset 5 cm nedover og dermed førte til at riggen ble slakk. Van Den Heede som stadig har 1500 nm forsprang på nederlenderen Mark Slats, har informert regattaledelsen om sin beslutning om å fortsette racet.

LES: Van Den Heede ute med rigghavari

Raskeste båt

Av de åtte båtene som gjenstår i racet er de fire første Rustler 36, som viser at dette var et riktig båtvalg. Are Wiig som var en av de første til å bryte hadde feltets minste båt, en 32 fots spissgatter tegnet av Olle Enderlein.

For Van Den Heede ville det koste ham 2000 nautiske mil ekstre å ta omveien om Chile for å reparere og han tar derfor sjansen på å forsette. Det er mange havner som ligger mer langs ruten på Atlanterhavssiden, så han han mindre å tape på dette valget. 

Mark Slats på 2. plass har nå ca 90 dager på å innhente franskmannen og han trenger bare å gjøre en knop raskere i snitt for resten av turen til Les Sables d’Olonne for å overta ledelsen. Det gir ham en reell sjanse til å vinne seilasen og Van Den Heede må nå presse på så mye han tør for å holde forspranget.

Brøt reglene

Van Den Heede har imidlertid et annet problem etter at han to ganger benyttet satelitt telefonen til å ringe sin kone etter mastehavariet. Det er forbudt etter reglene da all kontakt med andre enn Race HQ må foregå via HF, VHF eller Ham Radio Net, akkurat slik som i Sunday Times Golden Globe Race i 1968/9.

Regattaledelsen vil ta sin beslutnng om straff i løpet av fredagen, men ettersom Van Den Heede ikke har hatt noen materiell fordel av telefonene vil man vurdere å gi ham en tidsstraff på 18 timer, det samme som bli gitt Istvan Kopar etter at han stoppet ved Kapp Verde øyene for å reparere selvstyringen på sin båt.  

Plassering

  Skipper Distance  to finish VMG during last 24 hours Approx. distance behind leader 
1 Jean- Luc VDH (FRA)
Rustler 36 Matmut
 9027   1.9 knots  0
2 Mark Slats (NED)
Rustler 36 Ohpen Maverick
 10603   6.4 knots   1576
3 Uku Randmaa (EST) Rustler 36 One and All   11766  3.1 knots   2793
4 Susie Goodall GBR) Rustler 36 DHL Starlight   12356   6.1 knots   3329
5

Istvan Kopar (USA)Tradewind 35 Puffin

 12615   4.0 knots   3580
6 Tapio Lehtinen (FIN) Gaia 36 Asteria   13029   2.8 knots   4002
7 Mark Sinclair (Aus) 
Lello 34 Coconut
 15377   2.5 knots   6350
8 Igor Zaretskiy (RUS) 
Endurance 35 Esmeralda
 15955   2.4 knots   6928

 

Norske Are Wiig mistet masten i slutten av august i samme regatta, les: – Jeg ble ikke skremt.

2018 Golden Globe Race. Les Sables
d'Olonne Mars 2018. Jean-Luc Van Den Heede med sin Rustler 36
MATMUT før start

2018 Golden Globe Race. Les Sables d'Olonne Mars 2018. Jean-Luc Van Den Heede med sin Rustler 36 MATMUT før start Foto: PPL Photo Agency

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka. Mailen kan inneholde annonser.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen