Søk i arkivet

NY: Engelske Digital Yacht er en av mange som lanserer AIS Class B SOTDMA på Mets.
NY: Engelske Digital Yacht er en av mange som lanserer AIS Class B SOTDMA på Mets.

Nå blir AIS bedre

Utstyrsmessen Mets har åpnet dørene. En forbedret AIS for fritidsbåter blir lansert over en bred fjøl.

BILLIGST: Akkurat nå er
enheten fra Simrad billigst, og koster under 9000 kroner.

BILLIGST: Akkurat nå er enheten fra Simrad billigst, og koster under 9000 kroner.

Det begynner å bli en stund siden vi skrev om den nye AIS-klassen her på SEILmagasinet, men den gangen var ikke teknologien godkjent. Det er den nå, og produsentene har hevet seg på. Til nå har vi hatt en klasse B for fritidsbåter, og en klasse A for kommersielle fartøy. Den nye standarden kan beskrives som en mellomting, og gir raskere oppdateringer og har sterkere sendeeffekt. Informasjonen sendt fra denne nye klassen vil også ha høyere prioritet enn vanlig klasse B.

Les hva vi skrev i 2017

Class B SOTDMA

Da vi skrev om den nye klassen mars 2017 ble den beskrevet som AIS Class B/SO. Nå snakkes det om Class b+, eller Class B SOTDMA. AIS bruke VHF-båndet for å sende digitale data. AIS Class SOTDMA (Self-organizing Time-Division Multiple Access), samme protokoll for å sende og motta data som Klasse A. Standarden brukes samme båndbredde som klasse A. Datainformasjonen som sendes ut fra AIS Class B/SO ikke blir nedprioritert. Systemet som brukes i fritidsbåter i dag må finne ledige hull for å sende informasjon.

Raskere, sterkere og bedre

Mens AIS klasse A har en sende effekt på 12,5 watt, har klasse B kun 2 watt. Den nye klassen, Class B SOTDMA vil ha en sendeeffekt på 5 watt.

Men den viktigste forskjellen vil være at systemet sender hyppigere posisjonsoppdateringer. AIS brukt i fritidsbåter sender en posisjonsoppdatering bare hver 30 sekund. Det er sjeldent når båter holder høy fart i trangt farvann. Det nye systemet sender posisjonen ned til hvert femte sekund ved høy fart.

Alle de store har lansert AIS-utstyr med den nye standarden. Prisen ligger mellom 9000 opp til 12000. Det dyreste har funksjoner som WiFi-sender og antennesplitter.

På Mets ser vi at tilbudet øker, som muligens vil gi en prisreduksjonen, eller en økt kvalitet på en eller annen måte.  

Alt du trenger å vite om AIS. SEILmagasinet hadde en større sak om AIS i 2017 som forklarer teknologien, og som forteller hvordan den brukes. Les: AIS gir deg økt sikkerhet. 

AIS: Teknologien viser hvor skip
befinner seg. Nå brukes også satelittteknologi for
å overvåke skip på havet. Class A er pålagt
på kommersielle fartøy, men ikke militære skip.

AIS: Teknologien viser hvor skip befinner seg. Nå brukes også satelittteknologi for å overvåke skip på havet. Class A er pålagt på kommersielle fartøy, men ikke militære skip.

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen