Golden Globe

Jean Luc Van Den Heede går i mål ved Les Sables d`Olonne

Reddet seieren for Van Den Heede

Vi viser bilder av mastereparasjonen som gjorde det mulig for Jean Luc Van Den Heede å fullføre Golden Globe seulasen.

Publisert Sist oppdatert

Etter Jean Luc Van Den Heedes målgang i Les Sables d´Olonne 29. januar var folk naturlig nok nyskjerrige på å se hvordan han hadde foretatt reparasjonene som gjorde det muig for ham å fullføre Golden Globe Race.

Det var på racets 128. dag, 5. november ifjor at Van Den Heedes Rustler 36 «Matmut» hadde foretatt en knockdown til ca. 150° omkring 1900 nautiske mile vest for Cape Horn. Selv om masten sto hadde uhellet skadet den gjennomgående bolten som holder de fire undervantene, to på hver side 

Ville søke nødhavn for reparasjon

Bolten var blitt dratt gjennom godset, 5 cm ned på masten og slakket riggen slik at Van Den Heede ikke kunne stole på at riggen ville holde for resten av seilasen. Han ble derfor nødt til å klatre opp i riggen, ingen enkel sak for en 73 åring og særlig ikke fordi han måtte opp hele fem ganger, for å foreta en provisorisk reparasjon. Den første innskytelsen var også å bryte løpet for å søke havn i Chile der han kunne foreta en nødvendig reparasjon og deretter fortsette racet i Chichester klassen, for dem som hadde måtte søke havn og hjelp underveis.

Da han så at reparasjonen tilsynelatende var god nok til at han med litt forsiktig seiling burde kunne lose seg til mål, ombestemte han seg og satte kursen mot Kapp Horn.

Forbudt tauverk

 

Undervantene er bundet til sprederen med spectra tau

 

Det var kun gitt to unntak for bruk av high tech liner for båtene i Golden Globe Races:

1. Et standard vindror der high tech liner var en del av standard utstyret var tillatt. 

2. Begrenset high tech webbing og line kan godkjennes på spesiell forespørsel. Van Den Heede hadde fått tillatelse til å benytte high tech line i seilenes akterlik.

Fikk dispensasjon

Van den Heede hadde også fått en annen dispensasjon som kom godt med i dette tilfellet, og som skyldtes et uhell før start. Få dager før han ankom Falmouth for Parade of Sail i juni 2018, hadde tauet til slepeloggen blitt kuttet av en windsurfer på foiler. Da han ikke fikk kjøpt det originale tauet til slepeloggen, sjekket han med GGR om han kunne få lage et spesielt tilpasset slepetau. GGR ga ham da tillatelse til å lage nytt tau av hvilket som helst materiale. Det var dette tauet han fikk kuttet og benyttet til reparasjonen som vi ser binder undervantene til sprederens ytterkant. Hva som er benyttet til å holde bolten på plass, ser vi ikke fordi reparasjonen er dekket av tape, men det er sannsynlug at han har benyttet det samme spectra tauet til å binde bolten til sprederbeslaget.

Dette holdt og Jean Luc Van Den Heede kom trygt i mål.