Søk i arkivet

Beneteau avslører sin første motorbåt med foil

Den franske motorbåtprodusenten Beneteau har med en video avslørt sin første motorbåt som kjører på foil.

Avsløringen kommer etter at Beneteau innledet et samarbeid med DEMS Sarrazin Design, Noval og SEAir. På videoen som nylig er publisert av Beneteau vises en prototyp. Båten har to foiler på hver side som kan felles ned, og den er motorisert med to motorer fra Suzuki som hver yter 200 hestekrefter. Motorene er av praktiske årsaker montert med en egen motorheisløsning, som justeres etter om båten er oppe på foil eller ikke.

MOTORHEIS: Tilpasses etter
båtens fart.

MOTORHEIS: Tilpasses etter båtens fart.

Allerede for seilbåt

Foil er for øvrig ikke helt nytt for den franske produsenten, som også har seilbåter. I fjor lanserte de Figaro Beneteau 3.

– Dette er foiler som er ment for å gi stabilitet, og ikke har til hensikt å løfte båten. Hvis man forventer de store forandringene blir man skuffet. Men med motorbåten som etter bildene løfter hele skroget blir det ikke helt sammenlignbart, sier redaktør Axel Nissen Lie i SEILmagasinet som har testet Figaro Beneteau 3.

LES OGSÅ: Fremtidens båtliv

Flere med foil

Foil på motorbåt er for øvrig heller ikke helt nytt. SEAir som er samarbeidspartner i dette prosjektet har fra før av erfaring med å lage en prototyp av en RIB med foil. I tillegg markerte Princess seg i fjor med nyheten R35 som også har en form for foil, men også for denne båten er foil-systemet ment for stabilitet, og løfter ikke båten helt opp av vannet.

I tillegg lanserte Enata Marine en båt med foil i sommer. Denne skulle være klar til Cannes Yachting Festival i september i fjor, og Båtliv skulle være med på prøvetur. Men prøvekjøringen ble utsatt da båten fikk tekniske problemer.

PROTOTYP: Beneteau med foiler.

PROTOTYP: Beneteau med foiler.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen