Færderseilasen 2019

«Karma Police» hadde siste start, og har seilt forbi nesten alle deltagerne.

Starttidspunkt avgjørende

Årets Færderbåt startet en time og 40 minutter før de presumptivt raskeste. Det avgjorde utfallet.

Publisert Sist oppdatert

 

Vi skal ikke ta noe av æren fra Thomas Robberstad og Per Haugen som ble raskest av alle i årets Færderseilas, det være seg på utseilt eller korrigert tid. Deres «Zorro», en Swan 45, startet i shorhandedklassen kl 14.20 og kom seg langt ut i fjorden før «Proxflyer», «Karma Police» og flere andre som skulle slå dem på tid startet en time og 40 minutter senere.  Det skulle være avgjørende. På den annen side var det opplagt et handikap å bare være to ombord i en seilas som krevde mange seilskift og kontinuerlg trimming. Robberstad og Haugen tok godt vare på forspranget som de holdt gjennom hele løpet. Seiltiden 18.03.15 mot «Proxflyers» 18.04.17 reflekterer ikke styrkeforholdet mellom de to Swan båtene. Med lik start skal ikke en Swan 45 ha noen sjanse mot Club Swan50.

«Karma Police» avgjorde klasseseieren ved Gullholmen

Den minste båten i NOR Rating 7, «Karma Police» fikk til et nær perfekt løp. Mannskapet, Øystein Misje, Espen Hansen, Morten Mobråthen, Gard Lier, Jan Birger Lie og Rayomond Iversen er et samkjørt lag som kjenner sine oppgaver ombord. Styringen deles mellom Misje og Lie, mens de andre jobber med vektplassering, seilskift og trim. I en kappseilas som varer i nesten 19 timer er det krevende å holde koken. Skipper Misje er derfor svært tydelig på at seilerne skal kunne hvile når det er mulig. Med rundt 50 seilskift ble det nok å gjøre, mannskapet jobbet hele tiden, i tillegg til at alle er årvåkne på hva som skjer rundt dem på fjorden. «Karma Police» hadde den beste starten, seilte jevnt med Jens Ulltveit-Moes Shipman 63 «Nefertiti» til Drøbak der de fikk sønnavinden rett sør for Oscarsborg inntil vinden dreide på vest ved Filtvet, noe som ga stikk i skjøtet mot Gullholmen. «Proxflyer» var nå en prikk i horisonten langt foran, og Misje fryktet at løpet var kjørt i forhold til klasseseieren. Den antatt hardeste konkurrenten, Erik Brunborgs Elliott 9SS «Overload» hadde nå falt av lasset.

Ved Gullholmen ble trolig utfallet av seilasen avgjort. Her fanget «Karma Police» sin egen bris og med alle kluter satt gjorde båten 8 knop i fire knops vind, mens «Proxflyer» ble liggende igjen i stilla. Et forsprang på cirka fem nautiske mil ble forandret til å ligge en nautisk bak. Da forholdene ble mer like kom «Proxflyer» tilbake etter å ha valgt et noe mer østlig spor både ut og inn, og i mål ved Tønsberg var differansen cirka 49 minutter i favør av «Proxflyer». Martin Mehus i en utdatert ILC 40, «CarbonCave», var den som kom nærmest seieren på korrigert tid. Bare ett minutt og 12 sekunder skilte.

For Øystein MIsje og mannskapet var hovedmålet å slå «Overload» som er en tilnærmet søsterbåt, dernest å vinne klassen. Begge deler klarte de. Ikke rart eierne kostet på seg brede mil etter ankomsten i Tønsberg.

DUELL: «Overload» var før Karma Police til Lysakerfjorden.