Søk i arkivet

NYTT: «Alice» fra Eviation Aircraft ble lansert 18. juni. Flyet ble bygget av MultiPlast i Frankrike.
NYTT: «Alice» fra Eviation Aircraft ble lansert 18. juni. Flyet ble bygget av MultiPlast i Frankrike. Foto:

Seilteknologi bak verdens første elektriske passasjerfly

Eviation Aircraft valgte verft i frankrike når det ni seters passasjerflyet ble bygget.

PROPELL: Flyet tar ni passasjerer og
kan fly fra Oslo til London.

PROPELL: Flyet tar ni passasjerer og kan fly fra Oslo til London.

18. juni ble verdens første elektriske passasjerfly lansert under flyutstilling i Paris. Flyet tar ni passasjerer og to piloter, og har en rekkevidde opp mot 650 miles, tilsvarende Oslo-London. Flyet er konstruert for kortbanenettverk, og selskapet har alt fått bestillinger fra Cape Air i USA.

Avansert bygget

Vekt har alt å si når et objekt skal fly. «Alice», som flyet heter, veier 6,3 tonn ved takeoff, og er 12,2 meter langt. Tallene matcher en 40-fots seilbåt. Men i stede for blykjøl, har flyet et 900 kWh batteri.  Bare batteriet veier 3,8 tonn. 

For å spare velt er hele flyet bygget i karbonfiber. Den er bygget som en regattabåt, og det er her seilteknologien kommer inn. Karbonkonstruksjonen er gjort av MultiPlast i Vannes, verftet som står bak en haug av rekordbåter. Når SEILmagasinet besøkte verftet i høst fikk vi ikke se nye «Sodebo» som ble lansert i april, eller en IMOCA som blir klar til sommeren, men flyet fikk vi se, selv om det da kun bestod av deler. 

Enorm utvikling

Det er seiling som gir den raskeste utviklingen av ny teknologi. Båtene i dag er proppfulle av sensorer som måler påkjenninger og belastninger som igjen er verdifulle data for programvarene som beregner styrker for konstruksjon.

Når «Alice» en dag kommer på vingene, så stoler piloten på styrkebergeningene gjort med erfaring fra regattaseiling, og jorden rundt rekordforsøk. 

Aktuell for Norge

«Alice» vil være et aktuelt transportmiddel for kortbanenettverket i Norge. Flyet vil revolusjonere vedlikeholdskostnadene, og kanskje gjøre små fly med kort rekkevidde økonomisk lønnsomme.

Flyet har tre motorer som yter over 250 kW. Under marsjfart i 340 knop (440 km/t) bruker flyet bare 250 kilowatt med strøm. Det gir 3,6 timers gange med batteriet som er ni ganger størrelsen av batteriet i en Tesla.

Flyets form er en følge av funksjon. Motorene plassert ute i vingespissen skal gi fordeler. Båten har heller ingen haleror. 

KARBON: Flyet er bygget som en
avansert regattamaskin, for å være lett og sterk.

KARBON: Flyet er bygget som en avansert regattamaskin, for å være lett og sterk.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen