Søk i arkivet

POPULÆR: Hallberg-Rassy 312 solgte svært godt i Norge på 80-tallet. I dag er båten etterspurt blant unge som vil seile langt.
POPULÆR: Hallberg-Rassy 312 solgte svært godt i Norge på 80-tallet. I dag er båten etterspurt blant unge som vil seile langt.

Dine meninger om Hallberg-Rassy 312

Ute etter brukt seilbåt? Eller har erfaringer du vil dele med SEILmagasinets lesere? Vi tar frem gamle tester og sjekker våre meninger opp mot erfaringer fra eiere. Neste båt ut er Hallberg-Rassy 312, bygget fra 1979 til 1993.

SOLID: 31-foteren er tung med et
dypt skrog, som gjør den god i grov sjø.

SOLID: 31-foteren er tung med et dypt skrog, som gjør den god i grov sjø. Foto: © Dan Ljungsvik 2009

SEILmagasinet fortsetter serien om populære og aktuelle bruktbåter hvor vi sammenligner tidligere tester med eiernes erfaringer. Neste båt ut er Hallberg-Rassy 312, som SEILmagasinet testet sist i 2010, da mot nykommeren Hallberg-Rassy 310.

Svært populær

Hallberg-Rassy 312 ble bygget i nesten 700 eksemplarer, og svært mange av dem har funnet veien til Norge. Så mange var det, at det var egen klasse for Hallberg-Rassy 312 i Færderseilasen. Det var til og med en egen klubb for båttypen i Norge frem til for cirka ti år siden, men den ble slått sammen til en felles Hallberg-Rassy-klubb som fortsatt er aktiv.

I 1984 kostet en Hallberg-Rassy 380 500 svenske kroner, men prisen økte hvert år, og eierne kunne selge båten for mer enn hva de hadde betalt for den. På 80-tallet var 31 fot en stor og komfortabel båt. For familieseiling i dag oppleves den som trang. Men det er en solid og trygg båt, og et alternativ til dem som vil seile langt på lavt budsjett.

I dag er det hvor godt båten er holdt, som avgjør prisen. Båtene ligger mellom 300 000 til 400 000 kroner på finn.no. 

MØRK: 31-foteren er en
koselig kjeller under dekk. Kvaliteten er en del av varemerket.

MØRK: 31-foteren er en koselig kjeller under dekk. Kvaliteten er en del av varemerket. Foto: © Dan Ljungsvik 2009

Trygg og solid

Hallberg-Rassy 312 ble godt mottatt av seilpressen da den ble lansert i 1979. Båten var en modernisering av Monsun, som også var konstruert av Olle Enderlein. Hallberg-Rassy 312 var bedre på alt.

Mer plass under dekk, raskere for seil, og med moderne løsninger. 312 var den tredje båten fra verftet med blå stripe, et formtrykk som har levd videre siden. I 1986 ble en MKII-utgave lansert. Vinduene ble flyttet til overbygget, som ble gjort høyere. Innredningen ble også gjort litt lysere.

Hallberg-Rassy gjorde seg flid med innredningsarbeidet, men skroget er enkelt produsert med sprøytestøpt glassfiber. Kjølen er støpt som en del av skroget med innvendig ballast av jern.

I dag er det motoren og teakdekket som kan være potensielle utgiftsbomber.

Les også det vi skrev om denne båten i 2010 HER.

Kjøpsråd

Er du eier av en slik båt, hører vi gjerne dine meninger. Hva er bra med båten, og hva er mindre bra? Hva bør en bruktbåtkjøper se etter av svakheter?

Send en epost til redaksjonen og del dine erfaringer med oss.

Artikkelen om Hallberg-Rassy 312 kommer i SEILmagasinet 6.

Bruktbåttips

SEILmagasinet har en ny serie hvor vi tar frem aktuelle bruktbåter. Vi tar frem gamle tester, og snakker med båteiere for å gi en god beskrivelse av båtens styrker og svakheter. Vi vurderer båten også opp mot dagens båter i samme segment. 

I SEILmagasinet 1-2019 skrev vi om Beneteau Oceanis 40 (+)

I SEILmagasinet 2-2019 skrev vi om Bavaria 38 AC (+)

I SEILmagasinet 3-2019 skrev vi om Dufour 34 Performance (+)

I SEILmagasinet 4-2019 skrev vi om Hanse 430 (+)

I SEILmagasinet 5-2019 skrev vi om Jeanneau Sun Odyssey 35 (+)

Du finner SEILmagasinets testarkiv her

 

I 2010 seilte vi nye Hallberg-Rassy 310 mot gamle Hallberg-Rassy 312. Her er hva vi fant av forskjeller på de 25 årene.

TEST: I 2010 testet vi
Hallberg-Rassy 310 mot Hallberg-Rassy 312.

TEST: I 2010 testet vi Hallberg-Rassy 310 mot Hallberg-Rassy 312.

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen