ARC+

RASKEST: Neel 47 «Miminole» brukte bare 4 døgn, 8 timer og 30 på første etappe av ARC+

Splitter ny trimaran raskest

Neel 47 «Miminole» var i mål torsdag kveld og brukte bare 4 døgn, 8 timer og 30 minutter fra Las Palmas til Kapp Verde.

Publisert Sist oppdatert
ALUMINIUM: «Aluaka» er bygget for seriøs langturseiling, og er også rask.

Det er interessant å følge deltagerne i ARC og se hvordan de seiler og se fartsforskjellene. ARC er ingen regatta, og deltagerne velger gjerne den tryggeste og mest komfortable måten å seile. De fleste velger å ta ned spinnakeren når det blir mørkt, men ikke alle, og derfor er det ikke mulig å måle båtene på en rettferdig måte. Men de som kommer først har som regel gitt alt.

Ett eller tre skrog

ARC+ startet på søndag med slør, men vinden kom kjapt rett inn i hekken. Det ga lens. Noen har seilt korteste vei, mens andre har krysslenset sydover. Det er på slør at flerskrogsbåtene har sin fordel, og slik føre har vært, har de måttet kryslense og seile litt lengre enn enskrogsbåtene. «Miminole» har hatt en solid ledelse. De har klart å finne et godt spor, og har seilt mesteparten av distansen på babord halser. Det var særlig langs Marokkos kyst at trimaranen dro fra, og holdt hastigheter mellom 9 og 11 knop.

«Aluaka», en Stadtship 54AC, som er en avansert langturbåt bygget i aluminium, kom i mål tre timer etter. Neste båt i mål blir en Catana 65, feltets største om man beregner størrelse etter areal. Tredje flerskrogsbåt blir nok «San», en Neel 51. Det deltar også en norsk Neel 51, som også seiler kjapt, men den vil nok få en Outremer 45, en Lagoon 620 og en Lagoon 560 foran. Det virker som Neel-båtene har et fartoverskudd i forhold til turkatamaranene. «La Linea», den norske trimaranen, er ventet i mål fredag kveld. 

SEILmagasinet testet Neel 47 i Spania i oktober. Testen er så langt ikke blitt publisert. 

Lang eller lett

«Amarys» ser ut til å bli fjerde båt i mål, og andre enskrogsbåt. Dette er en Pogo 36 som også er en av feltets minste. Dette er en båt som planer, og for å plane må den ha skjæring. Få båter har jibbet like mange ganger som «Amarys» som har krysslenset langs rumbline.

At en Amel 54 kommer i mål som tredje enskrogsbåt, ville nok ingen satset penger på. Den er en tung, trygg og komfortabel ketch som normalt seiles av eldre med god tid. Men Amel har en lang vannlinje, og det meste av seilhåndteringen kan gjøres med trykknapper fra cockpiten.

Av de norske er det Hallberg-Rassy 64 «Sana» som har kortest vei igjen. Den er ventet i mål i kveld.

 

Plassering norske deltagere i ARC+ kl. 08.00 11. november

8. Sana, Hallberg-Rassy 64, Asle Helgheim, 60 nm til mål

19. Alissa, Beneteau Cyclades 50.4, Andreas Ellefsen, 93 nm til mål

25. La Linea, Neel 51, Per Inge Haavik, 101 nm til mål

31. Spirella, Bavaria Cruiser 42, Atle Mørch, 125 nm til mål

36. The Pink Pearl, Beneteau First 50, Monica Lie, 132 nm til mål

41. Sarah, Hanse 588, Thomas Nicolaisen, 142 nm til mål

45. Zappa, Hallberg-Rassy 43, Tor Oiseth, 145 nm til mål

62. Aegira, Beneteau Oceanis 44 Clipper, Vibeke Sjøkvist, 159 nm til mål

55. SeaU, Fountaine Pajot Saona 47, Lars Olav Habberstad, 163 nm til mål

73. Xerric, North Wind 47, Harald Berge, 192 nm til mål

80. Pink Parrot, Bavaria Cruiser 45, Randy Nielsen, 223 nm til mål

LITEN: Pogo 36 er en av feltets minste båter, men denne lette båten planer, og ligger fremst av enskrogsbåtene.
MÅL: De 25 første båtene går i mål fredag 15. november, mens resten alle er i mål i løpet av lørdag 16. november.