Seiling på en ny måte

Drage, eller kite er en effektiv måte å utnytte vinden. Nå kan du dra på tur med kite. 

Publisert Sist oppdatert
DRAGE: Kiten flyr 40 meter over båten hvor det er mer og jevnere vind.

AK650 er en seilbåt på 22 fot med overnattingsmuligheter. Seilbåten veier bare 300 kilo, og grunnen til det, er at den hverken har mast eller kjøl. Båten utnytter vinden med en drage, og det gir fart opp mot 20 knop. Båten skal også krysse, men nesten like god høyde som en seilbåt, men VMG er bedre på en lavere vindvinkel. 

Må være to

Båten har en kite på ca 30 kvadratmeter festet til hyttedekk. Dragen kontrolleres av to liner, og flyr 40 meter ut fra cockpiten. I cockpiten er det en vinsj holder kontroll på de lange tynne linene. Vinsjen brukes når kiten heises eller berges. Det brukes en tubekite som flyter, og den legges på vannet, og løftes opp i luften av en femte line. 

Når kiten flyr, må den hele tiden styres. Det gjøres av en person med hjelp av to liner. Disse har en utveklsling slik at kreftene ikke blir for store. En må også styre båten med rorkult. Det er vanligvis den som styrer kiten som er skipper. Det er mulig å baute, men enklere og raskere å jibbe. Dette krever koordinering. 

Båten har to stikkjøler som er asymmetriske. 

Lav vekt

Båten er raskest med to om bord, men det er plass til seks. Skroget er laget for å gå på vannet, ikke igjennom. Mens kreftene fra et seil før en seilbåt til å krenge, vil kreftene fra en kite også gi løft, ved siden av fremdrift. Det reduserer den dynamiske vekten. 

Utviklngsteamet har også foiler på tegnebrettet, men slike foiler koster mer enn selve båten. Foiler vil først å frems gi fordeler for lettvind og kryss. 

Den lave vekten gjør båten enkel å traile og sjøsette. Uten kjøl, er den også enkel å dra opp på en strand. Den har en liten påhenger for å komme inn og ut av havn. Om vinden dør, så vil heller ikke dragen fly. 

Båten er bygget som en MiniTransat, og konstruert av en MiniTransat designer. Materialet er glassfiber og epoxy. Båten koster ca 500 000 kroner, og det inkluderer opplæring, og støtte.

INNREDNING: Båten har overnattingsplass. Finnishen på prototypen var enkel.
KONTROLL: Dragen styres av to liner.
SCOW. Skroger er konstruert for å gå på vannes, ikke gjennom. Det minner om nye Class 40 og IMOCA.