Erling L. Kristofersen

KNARR: Knarren er Erling L. Kristofersens mest suksessrike konstruksjon. Båten ble til under 2. verdenskrig, og det er en klasse som fortsatt er aktiv – i Norge, Danmark og USA.
FRA LUGGER TIL BERMUDA: Oslojollen ble lansert med luggerrigg, men det var først da båttypen fikk bermudarigg at den ble virkelig populær.
FRA LUGGER TIL BERMUDA: Oslojollen ble lansert med luggerrigg, men det var først da båttypen fikk bermudarigg at den ble virkelig populær.
PRØVESEILAS: Konstruktøren selv prøverseiler Oslojollen i 1937 ? iført hatt og slips.
FRA TRE TIL PLAST: Knarren ble først bygd i tre, men for å holde tritt med utviklingen, ble det også utviklet en versjon i glassfiber som konkurrerer side om side med tre-Knarrene.
FRA TRE TIL PLAST: Knarren ble først bygd i tre, men for å holde tritt med utviklingen, ble det også utviklet en versjon i glassfiber som konkurrerer side om side med tre-Knarrene.
KUTTER: Mange synes at Kutteren er den vakreste og aller mest harmoniske båten som er kommet fra Erling L. Kristofersens tegnebord.

Entypekongen

Mens Johan Anker og Bjarne Aas i dag er mest kjent for å ha stått bak linjene til Drake og IOD, har Erling L. Kristoffersen ikke mindre enn tre velkjente entypebåter på samvittigheten.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER