TREGT: «Macif» holder lav fart, men ikke for lenge.

Det indiske hav har kostet

Francois Gabart har vært uheldig med kursvalget etter å ha passert Kapp det gode håp, men nå blir det full gass i mange dager.

Publisert Sist oppdatert
KALDT: Gabart har tatt på seg tykke klær, men har det varmt i sin innebygde cockpit. Ute er det bare 4 grader, men lange dager på 55° sør.
LAVTRYKK: Om 48 timer vil Gabart være rett nord for lavtrykkets senter som er på vei østover.

Lavtrykkene i Sørishavet er som passerende tog. Det gjelder å velge riktig tog, og følge det så lenge som mulig. Nå kommer det et ekspresstog med svært mange vogner. Det vil gi nye ekstreme døgn for franskmannen.

Feil perrong

På fredag valgte Gabart er nordlig kurs for å komme hekte seg på et lavtrykk sør for Madagaskar. Dette viste seg etter hvert å ikke utvikle seg slik som håpet, og soloseileren måtte legge en ny plan. Gå sør igjen. Fra 41° sør til hele 55 ° sør. Forflyttingen har kostet dyrt, men Gabart ligger fremdeles foran Covilles rekordskjema. Fordelen ved å seile lang sør er at distansen blir kortere. Ulempen er kulde, og fare for isfjell.  

Blir vilt

Det går smått for rekordforsøket nå, bare 10 knop. I det aller minste er kursen riktig vei.

Alt i kveld er han tatt igjen av et lavtrykk som bygger seg opp på 60° sør. Lavtrykket beveger seg med en fart på ca 40 knop, som og vokser i omfang. Om to døgn kan «Macif» havne i lilla vindområde, men vindstyrke i storm styrke. Det er langt mer enn hva som er ideelt.

Lavtrykket vil gi gunstig kurs hele veien gjennom Det Indiske Hav som har startet vanskelig. Han bør nå Cape Leeuwin, sørvestlige tipp av Australia i løpet av fredag. passere Tasmania på søndag, og seile forbi New Zealand på mandag, og være i Stillehavet.

OMVEI: «Macif» har fått mange ekstra mil under kjølen for å hekte seg på det riktige lavtrykket.