Søk i arkivet

AMBISJONER: Pål Tønnesen og «PSP Logistic» ble fire på etappen fra Fremantle til Sydney, og ligger seks sammenlagt.
AMBISJONER: Pål Tønnesen og «PSP Logistic» ble fire på etappen fra Fremantle til Sydney, og ligger seks sammenlagt.

Stian Tønnesen klar for Sydney Hobart

For australske seilere, er Sydney-Hobart en del av julefeiringen. En nordmann er med som mannskap.

­

JORDOMSEILER: Stian Tønnesen
seiler alle etappene, og har fått en sentral rolle om bord i
«PSP Logistics».

JORDOMSEILER: Stian Tønnesen seiler alle etappene, og har fått en sentral rolle om bord i «PSP Logistics».

– Det er en drøm som går i oppfyllelse å seile mot eliten i internasjonal havkappseiling, sier Tønnesen til SEILmagasinet. Han har en ledende rolle om bord i «PSP Logistics», og deltar i Clipper Race. 11 identiske båter utgjør egen klasse i den anerkjente havseilasen.

Østfoldingen er Coxswains, om bord, en slags nestkommanderende, en jobb han deler med en annen.

– Min rolle til nå har vært å lede vakter og assistere vaktleder. Jeg er en floater men tilbringer mesteparten av tiden på fordekk og ved roret. Som en av to Coxswains om bord som i tilfelle skippers frafall pga. sykdom og lignende får jeg myndighet til å ta kontroll over båten og bringe den til nærmeste trygge havn, forklarer Tønnesen. 

LES: Pallplass etter etappe i Sørishavet.

Håper på slør

– Vi seiler både i en egen Clipper klasse, hvor dette inngår i vårt race jorda rundt og mot røkla. Hva vårt måletall er har jeg ikke lyktes med å finne ut av,  men om vi får sløre og lenseforhold har båtene vist seg å være ganske konkurransedyktige mot feltet, forklarer Tønnesen. Clipperbåtene på 70 fot har seil og rigg som skal vare lenge, og har ikke samme formstabiliteten som de råeste regattabåtene. Det vil gå ut over kryssegenskapene.

FORBREDELSER: Seilnummer i alle
seilene er en del av listen som må igjennom før start.

FORBREDELSER: Seilnummer i alle seilene er en del av listen som må igjennom før start.

Midt i smørøye

– Det er et sirkus uten like her nede og i går fikk jeg se blant annet 100 foteren Wild Oats XI på nært hold. Forberedelsene som gjøres nå om dagen er tilpasninger til gjeldene regelverk som for eksempel seilnummer på deler av seilgarderoben, montering av "poppers" som er et miljøvennlig alternativ til garning av spinnakerne, noe ekstra sikkerhetsutstyr, montering av HF radio, førstehjelpskurs og radiokurs for opptil to ekstra crew, sier jordomseileren til SEILmagasinet. 

Annerledes jul

– Her i Sydney skinner sola om kapp med juledekorasjonene, det er forsommer men allerede 40-45 grader i skyggen. Så ja, julestemningen kommer nok sigende når jeg tar en videosamtale hjem til familien på julaften! forteller Tønnesen. 

Sydney-Hobart Race starter 2. juledag. Den starter fra Sydney og seiles til Hobart på Tasmania, en distanse på 630 nautiske mil.

I fjor satte «Perpetual LOYAL» ny rekord med  ett døgn, 13 timer, 31 minutter og 20 sekunder. Sydney Hobart Race’ store stjerne, «Wild Oats», måtte bryte i fjor på grunn av en skade på kjølen.

LES: På tørt land like etter start.

ENTYPE: Tønnesen seiler
Clipper, 70-fots båter bygget for å seile jorda rundt.
12 båter startet fra England i August. En båt
grunnstøtte utenfor Cape Town, og er ute.

ENTYPE: Tønnesen seiler Clipper, 70-fots båter bygget for å seile jorda rundt. 12 båter startet fra England i August. En båt grunnstøtte utenfor Cape Town, og er ute.

 

 

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen