Søk i arkivet

BODØ: Magne Klann får sjansen til å se 17. toget i Bodø.
BODØ: Magne Klann får sjansen til å se 17. toget i Bodø.

Tåken stopper Magne Klann

Jolleseileren tar ingen sjanser i dårlig sikt som tar ett døgn til i Bodø.

TRACKING: Helgelandskysten venter
Magne Klann.

TRACKING: Helgelandskysten venter Magne Klann.

– Vinden var super, stemningen var god, og båten var pakket og klar etter en handletur på formiddagen, skrev Magne Klann tirsdag kveld, 15. mai, men så kom tåka sigende inn fra havet.

Det var meldt tåke om morgenen, og den skulle lette. Det skjedde, men den kom altså tilbake.

– Jeg tåler både kuling og tåke hvis jeg blir overrasket av det utpå, men jeg drar ikke ut i det.

I dag er det meldt kuling, så da rekker jeg kanskje flaggheis i Bodø på 17. mai før jeg seiler videre. Bittert? Ikke i det hele tatt. Jeg er fornøyd med en riktig beslutning. Det er det eneste jeg får gjort noe med når det gjelder været, melder Klann fra Bodø.

Om det blir ny verdensrekord, så kan den komme på selveste 17. mai. 

Underveis i tre uker

Magne Klann har nå vært underveis i 21 døgn. Han har seilt lange distanser den siste uka, men den gode progresjonen stopper nå opp med to dagers pause på grunn av været. Han har i løpet av de tre ukene hatt fem dager i ro.

Klann har planlagt å bruke mai på turen fra Nordkapp til Lindesnes. Han har nå seilt litt over 1/3 del av distansen.

YR: Stiv kuling i dag, som modereres
til liten kulig fra sørvest 17. mai.

YR: Stiv kuling i dag, som modereres til liten kulig fra sørvest 17. mai.

 

Magne Klanns etapper

25. april, Skarsvåg - Hjelmøya, distanse 25 nm, seiltid, 10 timer, snittfart 2,5 knop

26. april, landligge på grunn av mye vind

27. april, Hjelmøya - Akkarfjord, distanse 40 nm, seiltid 8 timer, snittfart 5 knop

29 april, Akkarfjord - Leirbukta/Sørøya, distanse 23 nm, seiltid 8 timer, 2,9 knop

30. april, Leirbukta/Sørøya- Bergsfjord, distanse 20 nm, seiltid 12 timer, 1,7 knop

1. mai, Bergsfjord – Skomakarbukta, distanse 18,5 nm, seiltid 8,5 timer, snittfart 2,2 knop

2. og 3. mai, landligge på grunn av mye vind

4. mai, Skomakarbukta – Karlsøy, distanse 33 nm, seiltid 11,5 timer, snittfart 2,9 knop

5. mai, Karlsøy - Skittenelv, distanse 20 nm, seiltid 8,5 timer, snittfart 2,4 knop

6. mai, Skittenelv – Tromsø, distanse 14 nm, seiltid 6,5 timer, snittfart 2,2 knop

7. mai, Tromsø – Kvalnes, Kvaløya, 16 nm, seiltid 6 t 45 min. snittfart 2,3 knop

8. mai, Kvalnes – Gibostad, 12,5 nm, seiltid 7 timer, 1,8 knop

9. mai, Gibostad – Dyrøya, 24 nm, seiltid 9 timer, snittfart 2,7 knop

10. mai, Dyrøya – Dyrøya, 10 nm, seiltid 6 timer, snittfart 1,7 knop

11. mai, Dyrøya - Tjeldsundet, 33 nm, seiltid 8,25 timer, snittfart 4 knop

12. mai, Tjeldsundet - Bruvær, Steigen, 50 nm, seiltid 10,75 timer, snittfart 4,6 knop

13. mai, Brunvær - Dypingen, Karlsøyvær, 30 nm, seiltid 10 timer, snittfart 3 knop

14. mai, Dypingen, Karlsøyvær – Bodø, 18 nm, 8,5 timer, snittfart 2,1 knop

15. mai, liggedag på grunn av tåke

SIKT: Tåke skaper problemer,
og reduserer sikkerheten. Klann tar ingen sjanser.

SIKT: Tåke skaper problemer, og reduserer sikkerheten. Klann tar ingen sjanser.

 Kommentarer

 

Norge om babord

Magne Klann  skal seile fra Nordkapp til Lindesnes i en RS Aero. Distansen er på over 1000 nautiske mil, og planen er å utføre turen i løpet av en måned. Han vil ta med seg et minimum av utstyr pakket inn i vanntett emballasje. Klann har sett seg ut 573 øde strender, aktuelt for strandhugg. Planen er å sove i ly av båten i telt og sovepose. 

Magne Klann er utdannet fotograf, og ser turen som en jobb. Planen er å utgi opplevelsene som en bok. Klann har utgitt en rekke bøker,  Diverse havneguider samt Seilerboka er nok mest kjent. Klann leverer også stoff til SEILmagasinet. 

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka. Mailen kan inneholde annonser.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen