Søk i arkivet

RASKEST: Are Wiig drar innpå konkurrentene, og tar tilbake noe av det han har mistet.
RASKEST: Are Wiig drar innpå konkurrentene, og tar tilbake noe av det han har mistet.

Golden Globe RaceAre Wiig, nå raskest av alle

Siste døgnet har vært godt for den norske soloseileren som nå ligger på sjetteplass.

SOLOSEILER: Are Wiig er
fornøyd med båt og utstyr, men savner mer sjokolade.

SOLOSEILER: Are Wiig er fornøyd med båt og utstyr, men savner mer sjokolade.

SEILmagasinet

Are Wiig har seilt 143 nautiske mil siste døgn, det er syv mer enn Uku Randmaa som ligger 60 nautiske mil foran nordmannen, og er den raskeste av alle. Wiig ligger nest bakerst i en klynge av fem båter, alle med høy fart. De er nå godt plassert øst i feltet, og har fått den sørlige passatvinden. 

Alt vel om bord

– Alt er bra om bord. Vinden løyer og rommer litt. Jeg har byttet fra kryssfokk til genua, og snart kan jeg heise Code 0-seilet, uttalte Are Wiig under sin ukentlige samtale med regattaledelsen via satellittelefon i går. Han sier at alt fungerer om bord, men angrer på at han ikke kjøpte saft, fordi vannet fra plasttankene ikke smaker så godt. Han har også undervurdert behovet for sjokolade. 

Falt bakpå

Are Wiig ligger nesten 500 nautiske mil bak Jean-Luc Van Den Hede, som ligger på topp på resultatlisten. Han mistet mange verdifulle mil da han havnet i ett vindhull i forrige uke, og falt fra en tredjeplass til en sjetteplass. Alle deltagerne startet med 160 liter diesel om bord, men Wiig nektet å starte motoren. 

– Jeg skal bli den første nordmannen som seiler jorda rundt non-stop solo, og det skal jeg gjøre uten å bruke motoren, fortalte Wiig via satellittelefon. Dieselen skal brukes til varme i Sørishavet, men noen av hans konkurrenter har brukt energien til motorfremdrift. 

En uke til

Are Wiig ligger godt plassert, og vil dra glede av en fin passatvind enn uke til. Før den tid vil Jean-Luc Van Den Heede og Philippe Peche komme inn i mindre stabilt vindområde. Slik prognosene er er nå, så vil de stoppe opp. Det er ingen klar rute for å komme seg inn i lavtrykkene i sør. Vanligvis seiler man rundt høytrykket som skal ligge over St Helena på vestsiden.

Hvem leder egentlig?

Are Wiig ligger som nummer seks på listen, en har egentlig åtte båter foran seg. Irske Gregor McGukin kom bedre gjennom stillebeltet, og har valgt en kurs lengre vest. Plasseringen båtene får på trackingen er ut fra en teoretisk kurs, som ligger lengre øst enn hva som er vanlig å seile. Det gjør at Gregor McGukin som er fjerde båt lengst syd, står på en åttende plass. Mark Slats,som ligger lengst vest, er på en niende plass.

Akkurat nå, så virker det som at disse to båtene har seilt en unødvendig omvei, men kun tiden vil vise om de har valgt rett. 

Selv om Are Wiig i praksis ligger på en niende plass, så er det ikke langt opp til Uku Randmaa. Han er tre på resultatlisten, og om de to båtene til vest ikke lykkes, så betyr det at plassen opp til tredjeplass ikke er lang for Wiig. Han vil nå også seile inn på båtene foran.

For tidlig start?

Det virkelige racet starter når lavtrykkene tar dem i Sørishavet. Det kan bli så snart som om to uker for båtene i tet. Da er det fremdeles vinter på den sørlige del av jordkloden, og det betyr villere vær enn når Volvo Ocean Race og Vende Globe, seiler i denne delen av planeten. 

Hadde Golden Globe starter første september, i stede for første juli, så ville de truffet sesongen i sørishavet bedre. Har feltet seilt for fort i forhold til planleggingen?

 

Plassering 3. august

1. Jean-Luc Van Den Heede,  seilt 4159 nm, 21198 nm til mål

2. Philippe Peche + 80 nm

4. Uku Randmaa + 394 nm

3. Susie Goodal,   + 422 nm

5. Tapio Lehtinen + 429 nm

6. Are Wiig,  + 453 nm

7 Igor Zaretskiy

8. Gregor McGukin  

9. Mark Slats

STOPP: Om noen dager vil
båtene i tet seile inn i lettere vind. Den raskeste veien ned
til lavtrykkene i sør, blir neste utfordring.

STOPP: Om noen dager vil båtene i tet seile inn i lettere vind. Den raskeste veien ned til lavtrykkene i sør, blir neste utfordring.

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen