Søk i arkivet

VINDROR: Arkivbilde av selvstyreren til Are Wiig
VINDROR: Arkivbilde av selvstyreren til Are Wiig Foto:

Golden Globe RaceAre Wiig fikk juling i første runde, men er kampklar

Denne helgen har det vært voldsomt for soloseilerne rundt jorda, også for den norske som seileren en av regattaens minste båter.

VIND: Vind og bølger har roet
seg, men Wiig har falt en plass på resultatlisten.

VIND: Vind og bølger har roet seg, men Wiig har falt en plass på resultatlisten.

Det ble meldt om snøstorm i området hvor seilerne er, syd for Cape Town, for det nå går mot slutten av vinteren. Vindkastene har vært på over 50 knop, og sjøen stor og rotete.

Are Wiig ble ikke spart. Han opplevde to «knock downs», at båten ble slått ned, slik at mastetoppen går i sjøen. Det ville skremt livet av de fleste, men dette er noe Wiig er forbredt på. Båten er selvrettende.

Uten selvstyrer

Verre var det at vindroret ble skadet. Vindroret gjør at båten styrer seg selv, og det gir Wiig mulighet å sitte godt beskyttet i cockpiten. Uten selvstyrer må han styre selv, som gjør ham mer eksponert for de voldsomme forhodene. Wiig har rapportert at han kan fikse selvstyringen, men ikke under de røffe forholdene. I går var vindrotet fikset, og Are var blitt kjent med hvordan den vanskelige sjøen skal takles.

KETCH: Gregor McGuckin har
forbiseilt Are Wiig med sin Biscay 36.

KETCH: Gregor McGuckin har forbiseilt Are Wiig med sin Biscay 36.

Forbiseilt

Uværet gjorde at Wiig valgte å ta det med ro. Kursen ble lagt rommere, som førte båten lengre nord, enn optimalt. Gregor McGuckin har både seilt en mer optimal kurs, og klart å holde en høyere fart, og dermed klatret opp på tredjeplass, forbi Wiig. McGuckin fra Irland seiler en Biscay 36, en større og tyngre tomaster.

Forbi Kapp det gode håp

Jean-Luc Van Den Heede i tet, bare drar fra. Han kan nå også glede seg over god medstrøm. Franskmannen passerte Kapp det Gode håp kl. 20.00 UTC fredag 24. august, 830 nm foran Are Wiig.  Siden fredag har Are Wiig tapt nesten 400 nm i løpet av helgen, men vil også komme i ett strømsystem som vil gi han en gratis puff. Wiig vil nok ikke passer landemerket før om 2-3 dager, 5-6 døgn bak lederbåten.

NØDHAVN: Phillippe Peche
ankom Cape Town i helgen.

NØDHAVN: Phillippe Peche ankom Cape Town i helgen.

Nødhavn

Phillippe Peche, som fikk ødelagt selvstyreren, og brukket rorkulten, har ankommet Cape Town, som blir hans endepunkt i regattaen. Han forteller om en strabasiøs slutt på racet, og er fortvilet over å måtte gi seg. Han hadde undervurdert behovet for reservedeler, og at båtene i tet har seilt mye tøffere enn han hadde forestilt seg. 

Franskmannen Antoine Cousot har også planer om å gi seg. Han har kurs mot Rio.

 

Plassering 27. august

1. Jean-Luc Van Den Heede,  seilt 6474 nm, 17823 nm til mål

2. Mark Slats + 991 nm

3. Gregor McGukin  + 1204 nm

4. Are Wiig,  + 1226 nm

5. Uku Randmaa  + 1328 nm

7. Abhilash Tomy+ 1739 nm 

6. Susie Goodal,   + 1742 nm

8. Loic Lepage+ 1979

9. Igor Zaretskiy + 2167 nm

10. Tapio Lehtinen + 2263 nm

 

 Kommentarer

Golden Globe Race

Golden Globe Race 2018 er en regatta som også markerer at det er 50 år siden Robin Knox-Johnston ble den aller første til å seile jorden rundt uten stopp helt alene. Årets regatta skjer i samme ånd som for femti år siden. Ting som vi anser som en naturlig del av en lang tur til havs som kartplotter for navigasjon, satellittelefon for kommunikasjon og  PC og iPad for underholdning er ikke lov. Her er det sekstant til å navigere etter sol og stjerner, kamera med film, kassettspiller for musikk, slepelogg for å vite farten gjennom vannet og HF radio for å kommunisere med omverden som gjelder.

Are Wiig seiler en 32 fots langkjølet svensk klassiker fra 1973, og han håper å bruke rundt 250 dager på turen rundt jorden. Han konkurrerer mot 17 andre soloseilere fra hele verden.

Seilerne må være over 18 år og kunne vise til å ha seilt minst 8000 nautiske mil på havet.

Båten må være konstruert før 1988, langkjølet og det må ha blitt bygd minimum 20 eksemplarer.

Skroglengden skal være mellom 32 og 36 fot, eksklusiv baugspryd og utenpåliggende ror.

Båten må ikke veie mindre enn 6200 kilo.

Alle båtene vil ha trackingutstyr, men ikke utstyr som gjør dem selv i stand til å følge trackingen.

Deltagerne kan snakke fritt med alle over kortbølgeradio, men kan ikke motta råd om værruting eller få opplysninger som ikke er offentlig tilgjengelig.

Deltagerne kan snakke fritt med hverandre.Deltagerne skal i prinsippet kun bruke utstyr som benytter samme teknologi som var tilgjengelig i 1968.

Alle båtene har moderne sikkerhetsutstyr om bord som kan benyttes i nødsfall. Dette er blant annet satellitt-telefoner og en forseglet GPS kartplotter. Brytes forseglingen kan seileren fortsette, men vil bli flyttet ned i den såkalte Chichester- klassen, som samler opp båtene som ikke har fulgt reglene.

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen