Søk i arkivet

FREMME: Are Wiig ankommer Cape Town for egen maskin, og uten detaljkart.
FREMME: Are Wiig ankommer Cape Town for egen maskin, og uten detaljkart. Foto:
SPREKKER: Det er store skader i overbygget, rundt ventilen (Vinduet).
SPREKKER: Det er store skader i overbygget, rundt ventilen (Vinduet). Foto:
FESTEPUNKT: To spinnakerbommer ble festet på hver side av båten, for å danne en nødrigg.
FESTEPUNKT: To spinnakerbommer ble festet på hver side av båten, for å danne en nødrigg. Foto:
NØDRIGG: Are Wiig tester nødriggen i Leangbukta.
NØDRIGG: Are Wiig tester nødriggen i Leangbukta.

Golden Globe RaceAre Wiig trygt i havn i Afrika

Den norske soloseileren ble tatt i mot på brygga av NRK og en øl i Cape Town søndag kveld.

FORNØYD: Are Wiig ble mottat
av Steven Bentley som koordinerer redningsarbeidet. De har fulgt
med på Wiig, som aldri sendte ut nødmeling.

FORNØYD: Are Wiig ble mottat av Steven Bentley som koordinerer redningsarbeidet. De har fulgt med på Wiig, som aldri sendte ut nødmeling.

Petter Muller

Den norske deltageren i Golden Globe Race, Are Wiig ankom Cape Town kl 23.06 søndag 2. september, etter å ha seilt over 400 nautiske mil med nødrigg. Han ankom havnen uten assistanse for motor. Are Wiig ble slått rundt av en bølge 27. august.

LES: Gikk rundt og mistet masten

Ikke langt fra land

– Vi visste at det var en mulighet for at det skulle skje, men som Are sa over satelitttelefonen noen dager etter hendelsen: En tror jo ikke at det skal skje med en selv. Bare kanskje med noen andre. Men slik er dessverre Sørishavet, og sjansene blir ikke mindre for ulykker som denne – og verre – når de må seile rundt Antarktisk på vinteren. 
Men når uhellet først var ute så var stedet det skjedde på det best mulige. Hadde han gått rundt et stykke øst for Cape Town hadde sannsynligvis hans eneste mulighet vært å fortsette gjennom stormer og nesten aldri stille i 3-4000 nautiske mil til. Det er 4500 nautiske mil fra Cape Town til Australia, uttaler Are Wiig til sin kontaktmann, Jon Amtrup. 

Godt forberedt

– Jeg er meget fornøyd med nødriggsystemet, og var fornøyd med at løsningen var bygget og testet ut før avreise, forteller Are Wiig til regattaarrangøren. Wiig bygget nødriggen av to spinnakerbommer. Bommene ble festet i bøyler som var montert for slike situasjoner. Wiig hadde drivstoff til bare 20 timers motorkjøring, fordi mesteparten av dieselen var blitt forurenset. 

LES: Større skader på båten en antatt

SPREKKER: Det er store skader i
overbygget, rundt ventilen (vinduet).

SPREKKER: Det er store skader i overbygget, rundt ventilen (vinduet).

Foto: Petter Muller

Som et fall mot betong

Det var en svært skadet båt som ankom havnen.

– Jeg har en skade på styrbord side som går gjennom hele båten. Dekket har skader, og det ene vinduet i overbygget har falt ut. Jeg har sett slike skader før, men det er når båter på land har falt over på betongen, forteller Wiig.

Da skaden skjedde stod Are Wiig i nedgangsluka klar for å reparere selvstyreren. Båten ble plutselig løftet opp av en bølge, som båten så falt ned fra. Masten brakk da på minst to steder.

Selvstyreren har en brytepinne, og den var brukket. Da hendelsen skjedde var det andre gang i løpet av to dager at dette hadde skjedd.

Heldigvis gikk det bedre med Are Wiig enn med den solide svenskbyggete seilbåten. Litt blod, noen blåmerker og vondt i hodet en dag eller to var alt. 

Se video av Are Wiig vise frem båten før avreise fra Norge

 

FESTEPUNKT: To spinnakerbommer ble
festet på hver side av båten for å danne en
nødrigg.

FESTEPUNKT: To spinnakerbommer ble festet på hver side av båten for å danne en nødrigg.

Petter Muller

 

 Kommentarer

Golden Globe Race

Golden Globe Race 2018 er en regatta som også markerer at det er 50 år siden Robin Knox-Johnston ble den aller første til å seile jorden rundt uten stopp helt alene. Årets regatta skjer i samme ånd som for femti år siden. Ting som vi anser som en naturlig del av en lang tur til havs som kartplotter for navigasjon, satellittelefon for kommunikasjon og  PC og iPad for underholdning er ikke lov. Her er det sekstant til å navigere etter sol og stjerner, kamera med film, kassettspiller for musikk, slepelogg for å vite farten gjennom vannet og HF radio for å kommunisere med omverden som gjelder.

Are Wiig seiler en 32 fots langkjølet svensk klassiker fra 1973, og han håper å bruke rundt 250 dager på turen rundt jorden. Han konkurrerer mot 17 andre soloseilere fra hele verden.

Seilerne må være over 18 år og kunne vise til å ha seilt minst 8000 nautiske mil på havet.

Båten må være konstruert før 1988, langkjølet og det må ha blitt bygd minimum 20 eksemplarer.

Skroglengden skal være mellom 32 og 36 fot, eksklusiv baugspryd og utenpåliggende ror.

Båten må ikke veie mindre enn 6200 kilo.

Alle båtene vil ha trackingutstyr, men ikke utstyr som gjør dem selv i stand til å følge trackingen.

Deltagerne kan snakke fritt med alle over kortbølgeradio, men kan ikke motta råd om værruting eller få opplysninger som ikke er offentlig tilgjengelig.

Deltagerne kan snakke fritt med hverandre.Deltagerne skal i prinsippet kun bruke utstyr som benytter samme teknologi som var tilgjengelig i 1968.

Alle båtene har moderne sikkerhetsutstyr om bord som kan benyttes i nødsfall. Dette er blant annet satellitt-telefoner og en forseglet GPS kartplotter. Brytes forseglingen kan seileren fortsette, men vil bli flyttet ned i den såkalte Chichester- klassen, som samler opp båtene som ikke har fulgt reglene.

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen