Søk i arkivet

MEDARBEIDER: Morten Heldal Haugerud har vært med på å lage den gedigne jubileumsboken om Knarr-klassen.
MEDARBEIDER: Morten Heldal Haugerud har vært med på å lage den gedigne jubileumsboken om Knarr-klassen. Foto:

DOBBELT JUBILEUMGedigent bokverk om Knarren

Da Knarr-klassen rundet 75 år, ble samtidig den 50. utgaven av klassens store mesterskap, International Knarr Championship (IKC), arrangert. Anledningen resulterte i et gedigent bokverk om båten.

– Vi ønsket oss en «coffee table book» da vi skulle markere Knarrens 75 år og IKCs 50 år, sier Morten Heldal Haugerud, som siden han fikk sin første Knarr i 1973, har vært en av krumtappene i Knarr-miljøet – både i Norge og internasjonalt.

Og en slik bok fikk de, men den 2,3 kilo tunge boken som har målene 34,5 x 42,5 cm og som rommer 300 sider, kan såvisst ikke ligge på et hvilket som helst bord.  Det må være både stort og solid. Og den som blar i boken får innblikk i en klasse med en lang historie og et sterkt samhold. 

– Å seile Knarr er en livsstil, heter det seg.

Initiativet til boken ble tatt av Nicolai Lassen fra Danmark. Han er selv knarrseiler og journalist. Morten Heldal Haugerud har vært bidragsyter.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

MESTVINNENDE: Nils Petter Haugfos
fra Drammen er Norges mestvinnende Knarr-seiler, og han har
fått sitt eget kapittel i boken.

MESTVINNENDE: Nils Petter Haugfos fra Drammen er Norges mestvinnende Knarr-seiler, og han har fått sitt eget kapittel i boken. Foto: Morten Jensen

Brobyggende mesterskap

Ikke minst er det årlige IKC en kraftig brobygger mellom de tre landene som har trykket Knarr-klassen til sitt bryst; Norge, Danmark og USA. For da mesterskapet ble arrangert for første gang i San Fransisco i 1969, adopterte man prinsippene fra 1950-tallets IOD-seiling – det som man i dag tror er en moderne nyvinning som kalles «bag-seiling», men som faktisk er en gammel idé. Knarr-seilere reiste fra Norge og Danmark med kun en seilerbag som bagasje, for i San Fransisco ventet en flåte båter arrangøren stilte til rådighet. Mange av de tilreisende bodde privat hos seilere fra vertslandet, og etter regattaene ble man godt kjent i sosiale lag. Senere har IKC-arrangementet etter dette konseptet gått på rundgang mellom de tre landene i over 50 år.

Boken, som har fått navnet «It’s not the Game, but the way it is played» forteller om menneskene, regattaene og båten gjennom alle disse årene – en miks som er blitt til et helt spesielt miljø som de som seiler Knarr elsker.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

KONGELIG: Mange har seilt Knarr opp
igjennom tidene. En av dem er prins Henrik av Danmark. Boken byr
på intervjuer med mange av klassens profiler.

KONGELIG: Mange har seilt Knarr opp igjennom tidene. En av dem er prins Henrik av Danmark. Boken byr på intervjuer med mange av klassens profiler. Foto: Morten Jensen

– Boken handler mye om menneskene som er med, og vi har lagt vekt på å illustrere den med kvalitetsbilder, sier Heldal Haugerud, som har bidratt til boken ved å grave frem Knarrens historie.

– Du kan vel si det slik at vi hadde så mye stoff at vi også kunne ha lagd en bok bare om båten – på norsk.

Skapt under krigen

Knarren ble skapt under annen verdenskrig. Willy H. Johannesen og Lars Walløe hadde ideen, og de fikk Erling L. Kristofersen til å tegne den og Einar Iversen til å bygge den. Iversen var direktør for Sarpsborg Papp AS, men drev Grimsøykilen Båtbyggeri i Skjebergkilen på hobbybasis. 

Den aller første Knarren ble bygd i skjul for tyskerne, men byggingen ble etter hvert oppdaget. Det ble en båt tyskerne godt kunne tenke seg å ta beslag i, men Iversen bedyret at den ikke var god nok for herrefolket. Dette var jo bare en prototyp; en skikkelig Knarr ville ikke være ferdig før den første seriebygde båten var blitt bygd, og slik holdt Iversen tyskerne på armelengs avstand inntil mai måned kom i 1945 og endret Norge og verden. Rett etterpå ble Knarren tyskerne ville ha sjøsatt.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

KLUBBHUS: Boken forteller også
om alle seilforeningene som arrangerer IKC. I Norge går
arrangementet på rundgang mellom Oslo og Bergen, som har
jevnstore Knarr-miljøer.

KLUBBHUS: Boken forteller også om alle seilforeningene som arrangerer IKC. I Norge går arrangementet på rundgang mellom Oslo og Bergen, som har jevnstore Knarr-miljøer. Foto: Morten Jensen

Erling L. Kristofersen konstruerte Knarr i 1943. Prototypen, O N 1, ble sjøsatt i 1944. De neste båtene ble bygd i 1945 og 1946. O N 4 som er en av dem, er verdens eldste seilende Knarr i dag. I 1947 ble det bygd 12 nye båter og dermed var klassen et faktum. I 1949 anerkjente landsforeningen KNS båten som nasjonal entypeklasse og i 1951 ble Norsk Knarklubb stiftet. 

Den store jubileumsboken forteller om alt dette, men det er også interessant å oppdage hvor stor internasjonal entusiasme som er knyttet til denne norske båten. Det er ikke bare nordmenn som har Knarr som livsstil – det fins mange utlendinger også.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

HVER SIN LOGO: Hvert eneste
IKC-mesterskap som er blitt arrangert, har fått sin egen
logo. Logoen som Inge Bertin Almeland lagde til IKC av spanterisset
til en gammel og ny Knarr (øverst til venstre), er senere
blitt adoptert som den norske Knarr-klubbens eget merke.

HVER SIN LOGO: Hvert eneste IKC-mesterskap som er blitt arrangert, har fått sin egen logo. Logoen som Inge Bertin Almeland lagde til IKC av spanterisset til en gammel og ny Knarr (øverst til venstre), er senere blitt adoptert som den norske Knarr-klubbens eget merke. Foto: Morten Jensen

Eksklusiv bok

For alle som en gang har seilt Knarr og som har et bord i stua som kan romme jubileumsboken, vil den være et hyggelig bekjentskap og minne. Det er en eksklusiv bok som er trykket opp i kun 700 eksemplaer. Norsk Knarrklubb selger den. Den er også til salgs hos Oslofjordmuseet i Vollen i Asker.

Opphavet til bokens tittel skriver seg fra 1969, da vinneren av mesterskapet, Bob York, uttalte de i Knarr-kretser legendariske og beskrivende ordene: «It’s not the Game, but the way it is played».

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen