Søk i arkivet

Navigasjon og sjømannskap

Vil ha påbud om redningsstiger

De fleste drukningsulykkene i Norge skjer etter fall fra brygge eller land. Daglig leder i Wee Marine og styreleder i Slettaa Dykkerklubb, Åge Wee, etterlyser nå en lovendring som påbyr redningsstiger på brygger i hele Norge.

Smögen Poker Run Gjennom regattafelt i 65 knop

Regattaseiler Peter Gustafsson fikk hendelsen på film, og ble sjokkert.

Mange sliter med grunnleggende begreper

Bør «styrbord» og «babord» erstattes av «høyre» og «venstre». Eller er det hele en forsinket aprilspøk?

Når lynet slår med

Lyn og torden er skremmende og de fleste er engstlige nar det blinker og smeller i ett. Er baten trygg? Langturseileren Jan Fredrik Mack forteller hvordan den i alle fall kan bli tryggere.

Skagen race 2019 – Løse skrogvinduer kan føre til fatale ulykker

Ekspert advarer mot skrogvinduer som løsner etter dramatisk hendelse under Skagen Race.

Anbefaler AIS Sart etter å ha falt i vannet

Simon Grier-Jones falt i sjøen da rekka røk i april. Med godt sikkerhetsutstyr, ble han reddet i løpet av tre minutter.

Sven Yrvind Det enkleste er det beste

Sven Yrvind vil seile på verdenshavene i kampen for det enkle liv.

Rekordmange skader på fritidsbåter i 2018

Den fine og lange sommeren i fjor førte til 12 200 båtskader og erstatningsutbetalinger på 540 millioner kroner.

Sjøfartsdirektoratet gjorde sjekk: Flere RIB-er må utbedre dokumentasjon

Sjøfartsdirektoratet har gjennomført sporadisk sjekk av båter på Norges største båtmesse.

Sikkerhet kommer først

– Det første du bør ta om bord når du anskaffer båt, er sikkerhet. Den erfarne seileren Simen Løvgren er ikke i tvil om det.

HAVBLIKK Inspirasjon i grått hår

Det er mye inspirasjon å finne i grått hår. I hvertfall hvis en ser på jorden rundt-seilerne som nærmest daglig har sendt inspirasjon vår vei i året som har gått.

NAVIGASJON OG SJØMANNSKAP Trygg seilas i verdens mest forblåste hjørne

Værdata fra satellitt hjalp norske langturseilere fra Fransk Polynesia i Stillehavet via verdens mest forblåste og ustabile seilingsområder til Chile og Kapp Horn.

– Ingen færre ulykker med lav promille på sjøen

Ola Ljungberg advarer mot svenske tilstander i Norge hvor en streng promillelov ikke har gitt resultater.

Gå til toppen