Søk i arkivet

Navigasjon og sjømannskap

Vestas i Italia

Nå starter arbeidet med å få Volvo Ocean Race båten seilklar igjen. Se video.

Bedre dybdedata i Danmark

Navionics har et system hvor brukerne samler inn dybdedata, men sonar logging har vært forbudt i Skandinavia. Nå får Navionics tillatelse i Danmark.

Svart magi: Maritime batteriladere på en ny måte

Ved første øyekast ser den litt beskjeden ut, en svart boks til å lade batteriene med. Men under skallet er den proppfull av smart ladeteknologi. Det er nesten så vi vil kalle det svart magi.

Hvorfor seiler vi?

Ja, hvorfor gjør vi det? Ulf Breistrand funderer over dette og trekker frem hva seilere han har møtt har svart og sagt.

Seiljuss Salg uten avtale

Norge er et tillitssamfunn og vi bruker lite tid på å lage avtaler. Hva blir innholdet i en avtale hvis man ikke avtaler «noe som helst»? Kan det gå bra likevel?

Julestemning med Seapilot

Øyriket utenfor Stockholm er vakkert, også i desember. Vi har testet kartappen Seapilot på ulike plattformer.

Den beste julegaven til kona

Start det nye året med fritidskipperkurs (D5L) for «ladies only».

Knut skryter av Team Vestas

Knut Frostad mener at det blir svært vanskelig å redde Volvo Ocean Race båten. Se intervju.

Wouter Verbraak fremdeles i sjokk

Navigatøren på Vestas uttaler seg for første gang siden grunnstøtingen. Han mener feilen kan skyldes flere faktorer.

Stakene som forsvant

Audun Gjøstein kjøpte ny plotter, men mistet informasjon på kartet. Det kan føre til feilnavigering.

God vinterfortøyning kan redde båten

Hvert år skades mange båter i løpet av vinteren som følge av dårlig fortøyning. Pass på at båten din ikke blir en del av denne statistikken.

Drittproblemet blir verre å løse

1. april er det forbudt å tømme toalett­avfall i sjøen i svensk farvann. Det kan by på utfordringer.

Kalibrert seilglede

Stein Thorstensen bestemte seg midt under OneStar-regattaen: «All gammal dritt skal ut!» Og nå fungerer alt «så meget bedre» om bord.

Gå til toppen