Elan lanserer nytt modell-konsept

Ny Elan-modell med doble ror

Ny Elan-modell med doble ror

Publisert Sist oppdatert

– Jeg tror det går en maksimumgrense på rundt 40 fot når det gjelder folks vilje til å investere i en cruiser/racer. Det blir kort og godt for dyrt å holde en slik båt som er større enn 40-41 fot i konkurransedyktig stand med stadig nye seil og nytt utstyr slik nivået blant disse båtene nå er, sier Tor Hove.

Med den nye Elan 450 har verftet derfor lagt regattaambisjonene ett hakk ned, og i stedet satset på en båt med mer volum, spesielt i akterskipet, for å gjøre den enda mer tur-attraktiv.

TO ROR. – Båten blir ikke så slank og symmetrisk i linjene som de vanlige Elan-modellene, men konstruktøren Rob Humphreys bedyrer at den skal bli rask nok for de fleste, sier Hove.

Og når de skulle gi båten volum i hekken, har Humphreys tatt i, og for å kompensere for de asymmetriske linjene båten da får under krengning, er båten utstyrt med to ror, som på Open-modellene, for å gi bedre styring.

– Den vil også bli utstyrt med baugpropell, for med to ror får den begrensete manøvreringsegenskaper i havn på grunn av at propellstrømmen ikke treffer roret, sier Hove.

Elan 450 blir dessuten utstyrt med baugspryd for effektiv og enkel seilas med gennaker, og fordi den er myntet på turseilere, vil trolig arrangementet om bord være av en slik karakter at den blir enkel å håndtere for et lite mannskap.

Skal konseptet forfølges videre, er det grunn til å tro at mye stabilitet legges i kjølen, til tross for at båten med sin store bredde også vil ha god, om enn asymmetrisk, skrogstabilitet. Det betyr at båten ikke vil være avhengig av et stort mannskap på rekka for å seile godt.

Den nye båten er ventet ferdig i løpet av året.