Wauquiez Pilot Saloon 55

Tidstypisk dekkshusbåt for blått hav

Tidstypisk dekkshusbåt for blått hav

Publikum under båtutstillingen i Paris i begynnelsen av desember vil bli de første til å få se nye Wauquiez Pilot Saloon 55.

Publisert Sist oppdatert

Den nye båten føyer seg inn i rekken av større dekkshusbåter med et svært tidstypisk eksteriør; avrundet overbygg. Alle de nye båtene i dette segmentet har islett av denne designfidusen, som for alvor ble innført av Jeanneau for noen år siden.

Selv sier det franske Wauquiez-verftet at den nye 55-foteren er en typisk representant for verftets filosofi: Å skape havgående kvalitetsbåter som er luksuriøse, stilige og som er gode å bo om bord i. – Dessuten er det båter for seilere som ser den lille forskjellen, sier verftet.

LETT Å HÅNDTERE. Wauquiez Pilot Saloon 55 kommer med brøkdelsrigg og selvslående fokk. Båten skal være tilrettelagt for enkel shorthanded-håndtering. Alle fall og trimliner er ført akter til cockpiten under dekk, slik at dekket fremstår uten overflødig tauverk.

I cockpiten dukker alt tauverket opp ved rormannen, som har to ratt og alternere ved, og slik at fremre del av cockpiten blir helt fri for tauverk. Storseilskjøtet er festet til den permanente targabøylen, som på sin side holder storbommen unna cockpiten.

EKTE DEKKSHUS. Den nye, franske båten er en ekte dekkshusbåt, i den forstand at salongen er løftet slik at folket i dekkshuset kan sitte og se ut. Også de som har sitt å gjøre i byssa, kan ta del i denne sosiale atmosfæren i dekkshuset. Byssa er U-formet, slik at den også kan brukes i rom sjø – for å oppfylle verftets eget utsagn om at Wauquiez Pilot Saloon 55 er en «true blue water cruiser».

Dypere ned under dekk er det tre doble og en enkel lugar, samt toaletter; tre i alt. At innredningen er i burmesisk teak «all over» er kanskje ikke lenger noe stort salgsargument i disse dager, men det står nå en gang slik på verftets nettsider – ment som et pluss.

AKTERLIG BREDDE. Designkontoret Berret/Racoupeau står for båtens linjer, og de har utstyrt båten med solid bredde akter, hvilket gir rom for en stor eierlugar akter med midtstilt dobbelkøye. Den har kanskje ikke det samme «blue water»-tilsnittet over seg, i den formening at en slik køye ikke er så lett å benytte når båten er underveis med krengning i flere døgn.

Interiørets design og atmosfære er signert designerne Couedel og Hugon.

Det franske Wauquiez-verftet er i likhet med Jenneau eid av Bénéteau-gruppen, og i dette triangelet har Wauquiez fått rollen å være verftet som får bygge de mer spesielle og luksuriøse båtene med enda mer påkostet bygging og utstyr enn sine Bénéteau- og Jeanneau-søstre. Det har verftet levd opp til til nå, og sannsynligheten er svært stor for at også den nye 55-foteren blir en gedigen og imponerende båt.

Og prisen; den er ikke offentliggjort ennå. For alle data; se www.seilbåtkatalogen.no.