Finngulf-verft med sprekt oppdrag

– Tegn en båt som er raskere enn alle andre!

– Tegn en båt som er raskere enn alle andre!

«Tegn en meget rask «performance yacht» – en som er klart raskere enn alle andre, tilsvarende modeller». Det var oppgaven Farr Yacht Design fikk da de skulle tegne nye Finngulf 43. 1. mai skal båten være klar.

Publisert Sist oppdatert

Litt mer spesifikt lød oppgaven det finske verftet ga Farr Yacht Design:

«Tegn en meget rask «performance yacht» – en som er klart raskere enn alle andre, tilsvarende modeller, men som likevel har et klassiske utseende og som har all mulig komfort under dekk».

Før de ga dette oppdraget til det velrennomerte design-kontoret, hadde Finngulf Yachts bestemt seg for å vende tilbake til «røttene» sine; å skape seriøst raske båter med cruising-komfort. At de gikk til Farr, betød med andre ord at «huskonstruktøren» de senere årene, Karl-Johan Stråhlmann, ikke har tegnet raske nok båter, og nå er blitt satt på båten.

Innredningsutformingen er satt bort til den finske designeren Ilkka Suppanen, som har presentert en innredningsløsning, men med to ulike materialvalg. Den ene er i klassisk Finngulf-stil, den andre vil bli langt mer moderne.

– Innredningen skal bli praktisk under seilas og komfortabel når båten ligger i havn. Samtidig har vi strenge krav på oss til å holde materialer og komponenter innenfor vektkravene, sier Suppanen.

Den nye 13,10 m lange båten har fått et beregnet deplasement på 7,9 tonn i racing-modus. 3772 av disse kiloene ligger som ballast i kjølen, som på sin side stikker hele 2,62 m dypt. På bidevind blir største seilareale 123 kvm og når spinnakeren er heist, vil det være 226 kvm som driver den nye Finngulfen frem. Største bredde er oppgitt til 4,07 m.

Flere data, se www.seilbåtkatalogen.no