Bavaria-premiere på Sjøen for alle

19 dekksluker i nye Bavaria 40 Cruiser

19 dekksluker i nye Bavaria 40 Cruiser

Hele 19 dekksluker og -ventiler kan telles ut fra tegningene av den nye Bavaria 40 Cruiser, som får Norges-premiere på Sjøen for alle. I tillegg kommer fire ventiler i skroget. Det er ingen tvil om at Bavaria-verftet har fokus på lys og luft under dekk.

Lys og luft under dekk er et av fokus-områdene til det tyske verftet når de nå er i gang med å oppgradere hele sin modellserie. Bavaria 31, 34 og 38 Cruiser har allerede sett dagens lys, og nå kommer Bavaria 40 Cruiser. Den vil bli vist for aller første gang under utstillingen i Düsseldorf og her i Norge under Sjøen for alle.

LYS OG LUFT. 19 luker i dekk og overbygg har vi klart å telle ut av tegningene av båten. I tillegg har den fire ventiler i skrogsiden. Antagelig er dette ny rekord for en 40-foter… Dette gir rikelig med lys og luft når man er om bord, men Bavaria-verftet har også utstyrt båten med to Dorade-ventiler, som gir luft under dekk også når alle luker er skalket. Godt tenkt, og en detalj flere andre produsenter neglisjerer.

Større cockpit er et annet fokus verftet har, og dette oppnår de ved at cockpiten strekkes helt akter til akterspeilet, som kan felles ned og omskapes til en badeplattform. Det betyr at rormannen ikke har noen tverrgående tofte å sitte på bak rattet, men det er i stedet tilrettelagt for et sete på hver side ute i borde.

TO RATT. Bavaria 40 Cruiser er den første i den nye modellserien som får to ratt, og det har den fått fordi bredden akter krever det – slik det nå er blitt på alle moderne båter. I likhet med de øvrige, nye Bavaria-modellene har også 40-foteren såkalt tysker-haling, som innebærer at storseilskjøtet er ført akter til rormannen og til to vinsjer der via masten. Løygangen er plassert på hyttedekket.

En annen forskjell fra de mindre modellene er at Bavaria 40 Cruiser har langsgående bysse. De tre, nye mindre modellene har L-formet bysse, og i så måte har Bavaria 40 Cruiser samme innredningsløsning som Bavaria 39 og 42 Cruiser.

UNDER MILLIONEN. Også under vannlinjen er det skjedd endringer med de nye Bavariaene. De har fått dypere ror og kjøl, noe som har slått positivt ut når det gjelder seilegenskapene. I alle fall viste det seg da SEILmagasinet prøveseilte Bavaria 31 Cruiser i høst.

Når Bavaria 40 Cruiser nå lanseres av importøren Lunde Båt AS, vil det være til en pris på under millionen. I så måte anatagelig den første 40-foteren som tilbys til en slik pris i Norge.

– Ja, med en euro-kurs på 7,80 vil båten koste standard kr 1 030 00 levert verft, men med litt høstrabatt vil vi nok kunne tilby den til en pris under en million kroner, sier Haldor Holm hos Lunde Båt AS.