Verdensnyhet fra Simrad

Autopiloter som «tenker» – enda bedre

Autopiloter som «tenker» – enda bedre

Under den kommende utstyr-fagmessen i Amsterdam, METS, vil Simrad lansere to helt nye autopiloter; AP24 og AP28 som kan kombinere og kalkulere informasjon fra alle datakildene om bord. Det innebærer at autopiloten for eksempel kan styre båten på riktig side av et strømskille eller langs en dybdekote.

Dagens autopiloter styrere bare bedre og bedre, og at man gjerne sier at; «ja, de styrer nesten like godt som rormannen» er i ferd med å bli en realitet – eller vel så det. For hvilken rormann klarer å seile langs en dybdekote eller langs et strømskille?

De nye autopilotene fra Simrad kan for eksempel styre båten basert på input fra ekkoloddet. De får informasjonen via datanettverket SimNett om bord, et datanett som er basert på den maritime protokollen NMEA 2000.

NYE STYREFUNKSJONER. AP24 og AP28 « henter opp» og behandler den informasjonen som er nødvendig for blant annet å utføre de nye «styrefunksjonene» Simrad nå har utviklet.

– I tillegg til å styre langs dybdekonturer  kan autopiloten holde stø kurs mot et veipunkt som ligger langt unna, fordi den takler og tar hensyn til påvirkninger fra vind og strøm hele tiden (no-drift®). Elektronikken kan programmeres slik at båten gjør faste S-svinger, går i ring eller gjør andre definerte manøvrerer som danner et mønster. Dette er noe for eksempel fiskere kan ha veldig stor glede av. Styrealgoritmene er forbedret for å gi mykere og sikrere svinger. Autopilotene er også optimalisert for å gi best mulig kontroll når seilbåter skal gå over stag eller jibbe, heter det i informasjonen som SEILmagasinet har fått tilgang til.

– Fordi autopiloten tar hensyn til en stor datamengde og kalkulerer istedenfor å «føle», gir den i mange situasjoner bedre båtfart enn selv meget erfarne rormenn kan klare, sier Øystein Bredal-Thorsen, daglig leder i Navico Norway AS.

STORE SKJERMER. Forskjellen mellom AP24 og AP28 er størrelsen og utførelsen til selve kontrollenheten. AP28 er den størst. Den har «rattet» som Simrad er blitt kjent for, og den egner seg ifølge Simrad for båter opp til 80 fot. AP24 har en kompakt kontrollenhet med «navigasjonsmus».

– De to autopilotene har begge store skjermer. Fordi autopiloten kobles i nettverk med annet utstyr, kan skjermen brukes til å vise informasjon fra andre enheter i nettverket. WR20 Remote Commander er en fjernkontroll som gjør at man ikke fysisk må operere kontrollenhetene om bord. Spesielt seilere vet å verdsette den friheten det gir og kunne fjernkontrollere styringen av båten, sier Bredal-Thorsen som mener at Simrad med disse to autopilotene atter ligger et hestehode foran konkurrentene når det gjelder utvikling.