Elan 450 prøveseilt for første gang

Open-inspirert cruisingbåt med overraskelser

Open-inspirert cruisingbåt med overraskelser

En gruppe norske seilere var de aller første til å prøveseile den nye Elan 450, som tok vannet for første gang denne weekenden. Båten representerer noe helt nytt i floraen av serieproduserte båter, og det slovenske Elan-verftet er det verftet som til nå har latt seg inspirere mest av verdenshavenes Open-båter.

Publisert Sist oppdatert

Den nye båten utmerker seg med et enormt bredt akterspeil. Hele 4 meter måler det fra hjørne til hjørne. Båten er relativt lav i fribordet og det er soleklare Open-trekk over hele konstruksjonen. Elan 450 er satt opp med en masthead-gennaker på over 200 kvm, og da den ble satt i 10–12 m/sek, dro båten seg opp i 10 knops fart på en udramatisk måte.

Selv om båten ser uhyre spenstig ut, er Elan 450 først og fremst en rask cruisingbåt. Den er med sine 11 tonn relativt tung, og det er ikke snakk om «take of» unna været så fort det kommer et vindpust. Det er snarere snakk om at det brede, plane skroget gir en ytterst stødig og fin gange med gennakeren satt.

OVERRASKET. På kryss overrasket båten de fleste med å seile både høyt og fort. Målestokken var en Elan 410, og den hang ikke helt med; Elan 450en vant meter for meter med omtrent samme høyde. 7,5 til 7,7 knop viste GPSen på bidevind med full høyde.

Elan 410en har et enormt godt rorgrep, men den større søsteren var ikke stort dårligere. Selv når krengningen var så stor at det ene av de to rorene løftet seg klar av vannet, viste Elan 450 aldri tegn til å ville broache. Ei heller krenget båten «på nesa» til tross for sin definitive «strykejernsform».

Under dekk byr Elan 450 på en stor salong, en gedigen bysse og en romslig lugar forut. Akter er det to doble lugarer.