Søk i arkivet

Rob Humphreys går nye veierClass 40 med markant knekkspant

Det vil til sommeren komme to Class 40er til Norge, og nå for de som måtte gå med slike tanker, ennå et alternativ å velge blant. Rob Humphreys har tegnet en ny modell der han har strukket ideen om knekkspant enda lenger.

Orca 40 heter den nye båten, som vil bli sjøsatt i mars. Den blir bygd av det slovenske verftet Ocean Tec, og innehaveren, Gaber Regalt, har fått den britiske konstruktøren Rob Humphreys til å tegne linjene.

GRUNDIG FORARBEID. – Helt siden i mars i år har vi studert og gjennomført et inngående utviklingsarbeid når det gjelder denne båten. Vi har gjort både teoretiske beregninger og gjennomført tanktester, og vi har samarbeidet med fremtredende meteorologer med tanke på å lage en båt som er optimal med tanke på transatlantiske regattaer, forteller Gaber Regalt.

Resultatet av disse studiene er blitt en Class 40 som ser ut til å skille seg fra sine medsøstre i form av et markant knekkspant som er trukket langt frem. Hva som er hemmeligheten bak denne løsningen, har produsent og konstruktør foreløpig lagt lokk på.

3D VAKUUM. Båten blir vakuumstøpt i en glassfiberarmert konstruksjon der PVC-skum og epoksy er de øvrige bestanddelene. Class 40 er en klass med visse restriksjoner, men Regalt fremholder at konstruksjonen absolutt er å betrakte som «high performance». Vakuum-støpingen foregår tredimensjonalt ved at skrog og forsterkninger støpes i en og samme operasjon. På denne måten spares det vekt, og skroget blir stivt og sterkt, ifølge Regalt.

– En Class 40 er betydelig raskere, spesielt unna været, enn en normal 40-foter, sier han.

Orca 40 kommer i tre versjoner, Basic Racer, Optimized Racer og Cruiser – alt etter hvordan bruken skal vektlegges; mest regatta eller mest turseiling. Prislisten starter på 250 000 euro.

 Du kan lese mer om Orca 40 her. 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen