Bygges etter ny komposittmetode

Lett bygging skal gi Finn Flyer 41 regattapotensiale

Lett bygging skal gi Finn Flyer 41 regattapotensiale

Det finske verftet Finn Yachts Ltd. ligger ikke på latsiden. Tidligere i år lanserte de Finn Flyer 36. Nå kommer storesøsteren Finn Flyer 41, som skal bygges etter en ny produksjonsmetode verftet kaller ACCY.

– Problemet med de fleste cruiser/racere er at de er for tunge, men med vår nyutviklete produksjonsmetode har vi løst dette problemet, hevder verftet.

Metoden kaller de ACCY – Advanced Composite Construction Yachts – og det er en kompositt-teknikk som, for å sitere verftet, skal resultere i ultralette, sterke og raske seilbåter med en ultralett treinnredning. Og for Finn Flyer 41s del, kan man i så måte velge mellom en innredning i teak eller lys eik.

Når det gjelder selve byggingen av Finn Flyer 41 og byggemetoden ACCY, forteller verftet at skroget blir støpt ved hjelp av vakuuminjisert vinylester, som sammen med E-glass, Kevlar og distansematerialet Divinycell, skal gi det lette og sterke skroget. I tillegg vil bunnstokker og området rundt røstjernene bli forsterket med ensrettet karbonfiber.

Dekket blir også sandwich-støpt, mens ror og rorstamme er bygd av karbonfiber. Alle skott, dørker og skap blir komposittbygd med Divinycell som kjernemateriale, men med trefinér på flatene.

Som et resultat av energien som legges i å bygge båten lett, vil man ende opp med en 41-foter som veier kun 6,5 tonn; hvilket for eksempel er nærmere to tonn mindre enn hva Elan 410 veier. Denne vekten i kombinasjon med linjene og seilareale skal gjøre sitt til at båten skvetter opp i 15–20 knop unna været. Linjene er tegnet av Karl-Johan Stråhlmann, som vel må tåle betegnelsen Finlands ledende konstruktør.

Man kan velge mellom standard aluminiumrigg med tre salingshor eller karbonfibermast med to. Cockpiten blir stor og det loves plass til ni personer rundt cockpitbordet når båten ligger i havn. Man kan også velge ulike kjøler med dypgående fra 2,00 m til 2,50 m.

Under dekk kommer båten i to versjoner: En tradisjonell med to doble lugarer akter, vinkelbysse, toalett akter, salong og dobbellugar forut. Eller en charter-versjon der det er klemt inn et toalett til i forbindelse med lugaren forut.

Mer data i SEILbåtkatalogen.no