Elan 380

Suksessrik 37-foter får oppfølger

Suksessrik 37-foter får oppfølger

Elan 37 har vært en suksess i Norge med nærmere 30 solgte båter. Nå får modellen en arvtager, og Elan 410 en lillesøster, for nye Elan 380 har et nært slektskap til storesøsteren.

Publisert Sist oppdatert

Helt fersk fra Rob Humphreys tegnebord er nye Elan 380, som vil seile på egen kjøl våren 2008.

MER SEIL. Den nye båten vil ha samme bredde som Elan 37, men den blir nesten meteren lenger i vannlinjen, ifølge konstruksjonsmålene. Den får også mer seil; masten blir omlag en meter høyere. I forhold til Elan 37 er masten relativt sett også plassert noe lengre frem; J-målet er litt kortere i Elan 380 enn i forgjengeren. Masten er gjennomgående og hviler på forkant kjøl.

– Elan 380 er i stor grad en forminsket Elan 410. Konseptet er at man øker høyden på riggen for å kunne få nok kraft med en 110% genua. Videre er spinnakeren masthead og dermed vesentlig større enn den er på forgjengeren. I Norge vil båten leveres med tilsvarende spinnakerløsning som Elan 410. Det vil si at båten får en spinnakerbom med

overlengde og en asymmetrisk spinnaker. Dette konseptet har fungert veldig bra på Elan 410 og gir en fin balanse mellom seiltrykk på kryss og lens, sier Tor Hove i Fjord Sail AS, som importerer Elan-båtene.

RETTERE BAUG. Skrogfasongen blir lik Elan 410, med rettere baug enn Elan 37, noe som, ifølge Hove, gir et slankt forskip uten at bo-komforten blir altfor skadelidende. Elan 380 blir å få med to eller tre lugarer. Med tre lugarer er toalettet plassert forenom salongen på samme måte som i for eksempel First 36.7. Med to lugarer er det plassert akter. Salong-løsningen er av den klassiske typen med benker rundt et stort salongbord.

Elan-verftet pleier å gi byssa generøs plass, og utifra tegningene kan det se ut til at så blir tilfellet også for Elan 380. Stilen i interiøret skal bli tilsvarende som i Elan 410, det vil si med naturlig lys og lyst treverk.

Båten blir som de øvrige, nyere Elan-modellene tredimensjonalt vakuumstøpt ved at bunnramme og skrog blir støpt i samme operasjon.

PREMIERE I MAI. Elan 380 vil bli vist for første gang i Norge høsten 2008. Verdenspremiere vil den få under båtutstillingen i Slovenia i mai 2008.