På vei til Norge

Norges råeste regattamaskin

Norges råeste regattamaskin

Kulehullene er på plass, men denne gangen er skroget hvitt. Einar W. Sisseners nye Cookson 50, AL CAPONE, er pakket og klar for forsendelse til Norge i slutten av februar.

Publisert Sist oppdatert

Nye AL CAPONE blir en superrask slede med svingkjøl. Båten er optimalisert for IRC, bygd i det seneste innen infusion-teknologi og designet av Bruce Farr.

I begynnelsen av april kommer båten til Norge, og under North Sails treningssamling på Holmsbu blir den for første gang å se i kappestrid med andre.

Båten er ikke helt ny, men brukt i et halvt år av Cookson-folket selv. Cookson er mannen bak det kjente verftet i New Zealand, som blant annet står bak et par av Knut Frostads W60-båter og flere av New Zealands America's Cup-båter. Verftet har også bygd flere av kongens FRAM-båter.

NÆRMERE 30 KNOP. Båtens mål strutter av fart: 49,99 fot lang, 3,5 meter dyp og 4,30 m bred. Båten veier 7 tonn hvorav 3,6 av disse er i kjølen, som kan svinges 35 grader ut til siden. Og ifølge Peer Moberg, som blir skipper på båten, skal den være god for hastigheter opp mot 30 knop!

Den nye båten har en rigg som er så godt som tilsvarende TP52-båtene bruker, men den er kun satt opp med spinnaker på et fast baugspryd – som forøvrig er på 250 kvadratmeter. Båten skal seiles med et mannskap på mellom 10 og 15 personer.

SPONSOR NEEDED. – Vi har et aktivt regattaprogram foran oss. Blant annet skal vi delta i Gotland Runt. Til den regattaen mangler vi en sponsor, så er det noen som har lyst til å være med mot å betale hotellregningen vår, er det bare å si ifra, sier Moberg; halvt spøkefullt og halvt alvorlig.

– Jeg kan i alle fall garantere en fartsopplevelse utenom det vanlige i en enskrogsbåt, sier han.