Søk i arkivet

Prøveseiling9,5 meter med rent potensiale

LA TRINITE SUR MER (SEILmagasinet): Class 9.5 ble lansert for en stund siden, uten helt å ha tatt av. Men grunnen til treg klasse-start kan ikke være seilopplevelsen disse båtene gir - vi har prøveseilt Akilaria 9.50.

Akilaria bygger Open-båter, og de har bygd mange av deres Akilaria 40 som tilhører Class 40-klassen. Akilaria var for eksempel det verftet som var best representert i TransSat Jauque Vabre – i alle fall i antall båter. Nå har de lansert Akilaria 9.50 – tegnet av Marc Lombard, som også eier, og skal seile, byggenummer én.

UFERDIG. Vi prøveseilte båten i franske La Trinite sur Mer og opplevde noe utenom det vanlige. Båten var ikke helt ferdig, det gjenstod noe interiørarbeide under dekk og instrumenteringen var ikke komplett. Men vi møtte en potent 31-foter som har alle de detaljene vi kjenner igjen fra de store Open-båtene, bare i litt mindre målestokk.

Selv om målestokken er mindre er det store tall for en 31-foter. Det er naturlig å trekke frem storseilet; Det er enormt! 50 kvadratmeter storseil plassert over 31 fot hører ikke til det dagligdagse. Det var derfor en behagelig følelse å ligge på bidevind i 12–14 knops vind og kjenne at ballasttankene ble fyllt opp. For man trenger de 450 literne som går i hver ballasttank. Faktisk er samlet seilareale på kryssen hele 80 kvadratmeter.

POTENT. Akilaria 9.50 var definitivt moro å seile. Båten ga en god følelse på roret på bidevind og inntrykket var at du satt i en mye større båt – noe som ble forsterket ved å titte oppover på storseilet. Samtidig ga båten hele tiden fra seg signaler som dette: «Jeg er en råtass som har MYE å komme med.»

Akilaria 9.50 koster rundt 110 000 euro – før du putter seil og elektronikk om bord.

9.5-klassen har som sagt ikke helt tatt av, men det er mange designere som er klare for å gi seg i kast med klassen.

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen