Sunbeam 30.1

Luksuscruiser for familieseilas

Luksuscruiser for familieseilas

Det østerrikske verftet Sumbeam Yachts, presenterer en helt ny modell når verftet i november åpner dørene for publikum. Sunbeam 30.1 er hva de kaller en Sports Luxury Cruiser og lillesøsteren til Sunbeam 34.

Publisert Sist oppdatert

Sunbeam 30.1 er tegnet av den tyske konstruktøren Georg Nissen, som også er «huskonstruktør» for det nederlandske Contest-verftet. Sunbeam Yachts understreker spesielt at båten er spesielt tilrettelagt for shorthanded-seiling, i den forstand at utstyret er plassert slik at båten skal være lett å håndtere, pluss at båten har fått en form og en stivhet som som gjør den ikke-sensitiv overfor vekt.

FAMILISEILAS. Og når verftet bruker uttrykket shorthanded-seiler, er det først og fremst famileseiling de har i tankene, for det er jo i sannhet shorthandedseiling de fleste familier bedriver. Om Sunbeam 30.1 også vil kunne gjøre seg bemerket i shorthandedseilaser, skal det bli spennende å se, men som en av de toneangivende konstruktørene den gangen Minitonn-klassen var på sitt hotteste, har Georg Nissen erfaring med å gi båter fartsgivende linjer.

Når det gjelder det første poenget, utstyrsplassering, er for eksempel både storseilskjøt og genuaskjøt innen rekkevidde for rormannen, og alle fall og trimliner er ført akter til cockpiten.

Georg Nissen skal, ifølge verftet, ha gitt skroget en symmetrisk form som gjør at båten seiler balansert selv om den krenger.

BALANSE. – Det er et balansert forhold mellom vekten og kreftene i skrog, kjøl og seil som skal bidra til at båten alltid seiles med kontroll. Ved krengning løfter ikke hekken seg, og baugen er fyldig nok til at den ikke dykker ned. Skroget er dessuten konstruert slik at roret alltid er godt nede i vannet, uansett krengning, pluss at båten har en kjølballastprosent på hele 37, skriver verftet i sin presentasjon av båten.

Alt dette skal bidra til å gi båten balanse og de som seiler den kontroll.

Riggen er av brøkdelstype og utstyrt med to sett vinklete salingshorn – slik de aller fleste rigger av i dag på denne typen båter.

Under dekk vil båten få to doble lugarer i endeskipene; i den aktre er dobbelkøya tverrstilt. Salong, bysse og toalett er løst på standard vis. Noe eget kartbord har båten ikke.

MØBELSNEKKERE. Verftet Sunbeam ble i sin tid etablert av møbelsnekkere, og dette preger fortsatt måten båtene bygges på. De er påkostet under dekk, og det ligger mye håndverk både i måten innredningen og skroget er bygd opp på. Noen pris på båten foreligger ikke ennå, men det er liten grunn til å tro at dette blir en båt i det nedre prissjiktet. Det indikerer vel også navnet; luxuscruiser.

Sunbeam Yachts har i de senere årene etablert seg i Norge, og etter det SEILmagasinet erfarer seiler det tre båter av typen Sunbeam 34 i norsk farvann.

Mer data om Sunbeam 30.1 finner du i SEILbåtkatalogen.