Ikke alt går nedover

Selger båter – nesten som normalt

Selger båter – nesten som normalt

– Vi solgte båter under Båter i sjøen-messen i september, og vi har solgt båter etter messen. Hos oss oppleves situasjonen som nesten normal, sier Peter Heitmann i Heitmann Marin AS som selger båter fra det franske verftet Jeanneau.

Publisert Sist oppdatert

Utsagnet står i kraftig kontrast til avisenes krigstyper – som forteller at alle piler peker nedover for tiden. Det er slikt sett oppsiktsvekkende – og sett med båtbransjens øyne – gledelig.

NESTOR. Peter Heitmann er å regne som nestoren i norsk seilbåtbransje, og Heitmann Marin AS er så vidt vites det eneste importfirmaet som var i drift før børskrakket i 1987, og som fortsatt eksisterer den dag i dag. Heitmann Marin AS har importert franske seilbåter i 28 år, og Peter Heitmann har følt både oppturer og nedturer i båtbransjen på kroppen.

– Vi har ikke «overliggere», og brukte Jeanneau-båter er fortsatt lett omsettelige. Jeanneau har valgt å møte et tregere marked med en offensiv strategi. Prisene har ikke gått opp, og kundene får store utstyrspakker med i prisen. I dagens situasjon tror jeg det kan hjelpe oss til ytterligere å kapre markedsandeler, sier Heitmann i en pressemelding de har sendt ut i anledning av at de weekenden 18. til 19. oktober åpner sin permanente, innendørs båtutstilling i Drøbak.

FRA MOTOR TIL SEIL. Heitmann forteller til SEILmagasinet at det er en markant trend at mange nå ønsker å selge motorbåten sin og starte med seiling.

– Dette er det flere årsaker til, men hovedmotivet er gjerne ett avfire, sier Peter Heitmann:

– Drivstoffprisene bare øker og øker. Når man når opp i et årlig drivstoffbudsjett på mellom 120 000 til 150 000 kroner, synes selv de som har god råd at det blir for mye. Årsak mummer to er at seilbåter er mer miljøvennlig enn motorbåter. Flere og flere er opptatt av hva det de holder på med gir av konsekvenser for miljøet. Nummer tre er kort og godt at mange vil prøve noe nytt og de er ikke lenger så opptatt av å komme fort fra A til B. Og sist, men ikke minst: Man får mer båt for pengene:

 

– En komfortabel seilbåt på 50 fot koster omtrent det samme som en enkel motorbåt på 30 fot, sier Heitmann som kan fortelle om god etterspørsel etter Jeanneaus nye dekksalong-modell Jeanneu 50 DS.

Heitmann startet for øvrig nylig også å selge Jeanneaus motorbåter.

ALTERNATIV TIL HYTTE. Han sammenligner 50-foteren med et komortabelt landsted, og man skal trolig lete lenge etter et landsted i den norske skjærgården med (valgfri) strandeiendom til ca. to millioner kroner.

– Derfor er seilbåt blitt et reelt landsted-alternativ, og det er nok også grunnen til at det er størst etterspørsel etter båter med dekksalong, sier Heitmann.

Han forteller at det er størst etterspørsel etter båter mellom 42 og 50 fot. I det nedre pris-sjiktet er etterspørselen mindre.

– Det er de færreste som har satt pengene sine på børsen. De fleste har jobb og har den samme lønnen som før. Vår opplevelse av markedet er at det er langt mer differensiert enn hvordan det fremstilles i media, og vi er svært komortable med dagens situasjon, sier Peter Heitmann til SEILmagasinet.