Delphia 47

Flaggskip med originale løsninger

Flaggskip med originale løsninger

Den nyeste båten fra det polske Delphia-verftet er også verftet største. Delphia 47 ble vist på Genova-messen for første gang, og med en konkurransedyktig pris vil dette trolig bli en aktuell båt for dem som søker båter oppunder 50 fot.

Publisert Sist oppdatert

Den nye båten følger opp i kjølvannet til verftets tidligere turbåt-modeller, og i første omgang er Delphia 47 blitt presentert i charterbåt-versjon med køyeplass til 10–12 personer fordelt på fem lugarer.

– Senere kommer det en «owner’s cabin»-versjon med større lugarer og mer komfort, sier Per Øyvind Iversen i Delphia Yachts Norway.

Andrzej Skratz har, i likhet med verftets øvrige modeller, også tegnet verftets nye flaggskip, og tegninger og bilder av båten røper en moderne båt med mye plass. Ikke minst ser det ut til at cockpiten er blitt viet mye omtanke.

ORIGINAL COCKPIT. Den har to ratt og et stort og massivt cockpitbord. I tillegg til de vanlige cockpitbenkene, er det også en «cockpitkarm» med en liten ryggstøtte – en løsning vi ikke har sett på mange båter tidligere. Alle fall og trimliner er ført fra masten til cockpiten under dekk og kommer til syne aktenom sprayhooden, som på sin side kan felles ned i sin egen garasje når den ikke er i bruk.

Charter-versjonen har massivt med køyeplass under dekk, men med tre eller fire lugarer, som blir de andre altrenativene, vil det trolig bli mer armslag. Langsgående bysse og L-formet salong vis á vis er løsningen i charter-versjonen, men salongen ser ikke så stor ut at alle de 10–12 passasjerene kan benke seg rundt bordet på likt.

180 000 EURO. – Prisen vil starte på 180 000 euro levert verft, og båten vil i standardprisen være godt utstyrt, sier Per Øyvind Iversen.

14,06 m lang, 4,48 m bred, 20,15 m mastehøyde og 2,25 m dypgående er yttermålene. Deplasementet er drøye 12 tonn, mens samlet seilareale er 115 kvm.

Flere mål finner du i SEILbåtkatalogen.