Får premiere i Paris

Dufour lanserer ny 40-foter

Dufour lanserer ny 40-foter

Det franske Dufour-verftet ligger ikke på latsiden når det gjelder produktutvikling. Under utstillingen i Paris i begynnelsen av desember presenterer verftet den nye modellen Dufour 405 Grand Large.

Publisert Sist oppdatert

I våres presenterte verftet Dufour 45, og nå trekker de nok en nyhet ut av ermet. Dufour 405 Grand Large er tegnet av Umberto Felci, mens Patric Roséo har hatt hånd om interiøret.

– Dufour 405 Grand Large har klare designtrekk med 45-foteren og man kan tydelig se Dufours «DNA» i linjene, mener Per Øyvind Iversen i Blue Peter AS, som importerer Dufours modeller til Norge og som har fulgt utviklingen nye båten.

FORHANDLERE-HJELP. – Vi ble presentert for en dummy av båten da vi var på verftet i mai måned, og verftet har benyttet tilbakemeldinger fra sitt verdensomspennende forhandlernett under utviklingen av denne modellen, sier Per Øyvind Iversen til SEILmagasinet.

Han nevner også noen stikkord fra produktutviklingen av båten, som han mener er vesentlige: Båten vil få en stor cockpit der både storseil og genua kan håndteres fra rormannens posisjon, akterspeilet kan felles ned og han omtaler båten som letthåndterlig.

– Det er lagt vekt på at den skal kunne seiles «shorthanded», sier han.

TURBÅT. Båten er en nykommer i Grand Large-serien, som er cruising-serien til Dufour. Iversen tror imidlertid konstruktør Felci har forsøkt å tegne ett lettdrevent skrog, men at den er rigget opp og utstyrt med tanke på turseiling. Det betyr at om man vil forsøke å trekke ut ytterligere potensiale av båten, bør man velge en mer omfattende utstyrspakke.

TEAK-ALTERNATIV. I cockpiten og eventuelt på dekket er det benyttet en teaklignende tresort ved navn Iroco. Iroco vokser i Burma, er rødbrun i farge og omtales av Richmond Oak Ltd. som en av de tøffeste tresortene som finnes og som har lang holdbarhet – blant annet på grunn av at det inneholder mye naturlig olje. Tresorten har FSC-sertifikat (Forest Stewardship Council) og er som sådan «stueren».

– Denne tresorten har vi også om bord i Dufour 45, og etter å ha benyttet denne båten i høst, opplever jeg Iroco som hardere og mer robust enn teak. Det virker heller ikke som den gråner så fort som teaken gjør, sier han.

LYS OG LUFT. Under dekk i nye Dufour 405 blir det lovet mye lys og luft, god ventilasjon og alternative bysseløsninger. Man kan velge mellom langsgående bysse eller L-formet.

– Når det gjelder pris er vi ennå noe usikre på, men den vil ligge på en startpris på 125 000 euro uten moms – det vil si at den vil begynne på rundt kr 1,1–1,2 mill. kroner med en «normal» eurokurs.

Og som en normal eurokurs mener han 8,20.

– Sagt på en annen måtte så ønsker vi å være konkurransedyktige i 40 fots segmentet, og tradisjonelt har vi ligget ca. 10% over Bavaria i pris og 6–7% over Jeanneau og Bénéteau, sier Per Øyvind Iversen.

Data om båten i SEILbåtkatalogen.