Ro 340 Eco setter nye standarder

Miljøvennlig båt i alle detaljer

Miljøvennlig båt i alle detaljer

Det spanske verftet Ronautica har bygd det de mener er verdens mest miljøvennlige seilbåt. I Ro 340 Eco har de gjort alt for å minimalisere energiforbruk og forurensning. Sola, sjøen og vinden er energikildene.

Publisert Sist oppdatert

En seilbåt er i utgangspunktet en miljøvennlig farkost, men Ronautica Yachts & Renevables mener de har skapt en seilbåt som virkelig er miljøvennlig. Dette har de gjort ved å ta for seg alle detaljer om bord med det for øyet å lage en båt som er til minst mulig belastning for miljøet. Og ved å ha nådd det målet, mener de også å ha skapt en god båt for eierne og brukerne selv.

Ikke minst mener de å ha skapt en båt som er betimelig med tanke på den tiden vi lever i – både med tanke på miljøet og de økonomiske krisetidene verden for øyeblikket er inne i. Ro 340 Eco skal ifølge verftet være miljøvennlig, økonomisk i bruk og sikker.

GAMMEL MODELL, NY TEKNOLOGI. Ro 340 er en nesten 10 år gammel modell, og det er en båt som har oppnådd stor popularitet i Spania og som har gjort seg godt bemerket på regattabanen. I Middelhavet har den vært en sterk utfordrer til X-332. Med utgangspunkt i denne, satte verftets RTDI-avdeling (Research, Technological Development and Innovation) seg ned for å gjøre den mest mulig miljøvennlig.

Når en båt seiler, er den så godt som 100% miljøvennlig, men med en gang motoren slås på, lys- og instrumenter tas i bruk og mat skal lages, trengs det energi. Denne energien mener Ronautica bør være mest mulig fornybar.

EL-MOTOR. Båten er utstyrt med en elektrisk motor som produserer like mye kraft som en 29-hester som går på fosilt drivstoff. Vekten er bare 66 kg. Om bord er det 10 batterier; åtte for motoren og to myntet på forbruk om bord. Motorbatteriene lades hovedsakelig gjennom strømtilknytning i havn, og de holder, ifølge Ronautica, til fire timers bruk ved marsjfart.

Forbruksbatteriene lades hovedsaklig opp ved hjelp av sola, vinden og sjøen. Det gjøres ved hjelp av en kombinasjon av solcellepaneler, ved hjelp av motorens propell som roterer under seilas og en vertikal vindgenerator som er plassert i masten.

LED OG MINIMUM VEKT. Det er også lagt vekt på å gjøre utstyret om bord minst mulig energikrevende. All belysning om bord er basert på LED, kokeapparatet er elektrisk med keramisk topp og alle instrumentene om bord er basert på solcelle-oppladning. Det er også nedlagt stor omtanke når det gjelder kablingen om bord.

Et gjennomgangstema er også vekt. Å flytte på vekt er energikrevende; derfor har verftet gjort alt for å redusere på vekten om bord. Det er også blitt benyttet en ny type bunnstoff, som ifølge verftet, skal holde i 10 år.

Den nye, miljøvennlige båten ble presentert under båtutstillingen i Barcelona, og den ble gjenstand for stor oppmerksomhet. Blant annet hadde flere skoleklasser eskursjoner til utstillingen for å studere båten, dens filosofi og løsningene om bord.

Last ned spesifikasjonene om båten og få alle detaljene.