Import-statistikken for november 2008

Svakere i seilbåtmarkedet

Svakere i seilbåtmarkedet

De siste tallene fra Statistisk sentralbyrås statistikk for import av fritidsbåter viser en svært kraftig reduksjon i importen av motorbåter siden sommeren 2008. De siste par månedene ser vi nå tegn til at det butter i seilbåtmarkedet også.

Publisert Sist oppdatert

Statistisk sentralbyrå publiserer månedlig tall for import av fritidsbåter. Tallene er basert på tollstatistikk. Det er store variasjoner i tallene fra måned til måned, i tillegg til at importen i vinterhalvåret er vesentlig lavere enn om sommeren. For å kunne bruke SSB-statistikken til å måle temperaturen i båtmarkedet, bruker vi derfor statistiske metoder for å beregne trender i tallene.

STUP FOR MOTORBÅTER. Figuren viser at trenden for import av motorbåter er kraftig negativ, og tilførselen av nye båter er nær halvert sammenlignet med toppårene 2006–2007. Importen er nå nede på et nivå tilsvarende 2003–2004.

MER STABILT. Interessant nok har trenden for seilbåtimport utviklet seg svært forskjellig, men vi begynner å ane av tallene en nedgang i annet halvår i 2008. Den statistisk beregnete trenden er imidlertid overraskende stabil, særlig etter mye turbulens i norsk og internasjonal økonomi den siste tiden.

TYNT UNDERLAGSMATERIALE. Når vi ser på underlagsmaterialet for trendberegningen ser vi at tallene for oktober og november er svært lave, det vil si ned mot 50-tallet i figuren over. Et annet trekk ved importtallene er at importverdien per båt har sunket klart, noe som tyder på at rimeligere modeller holder bedre «stand» enn dyrere.

Siden det er mye variasjon fra måned til måned i importtallene, og siden det uansett importeres lite båter i vinterhalvåret, er det vanskelig å si noe presist ennå om hvor mye seilbåtmarkedet har svekket seg. Den lave importen i oktober/november sammen med redusert importverdi tyder på at markedet foreløpig kan ha svekket seg 20–30 prosent. Det er imidlertid fortsatt ingenting som tyder på at seilbåtmarkedet skal falle like mye som motorbåter.

TREGHET OG FEILKILDER. Vi må jo ta forbehold om at importtall uansett bare gir oss en indikasjon på de faktiske salgstallene. Importen vil for det første ofte skje senere enn selve salget på grunn av leveringstid for nye båter. I tillegg vet vi ikke hvor mye importører tar inn for egen regning og risiko, det vil si at noe import kan gå direkte til lager.