Bavaria 47 Cruiser følger opp 43-foteren

Innovativt og smart i ny stil

Innovativt og smart i ny stil

Under Paris-utstillingen rett før jul viste det tyske Bavaria-verftet frem oppfølgeren til Bavaria 43 Cruiser. Ved siden av å være en stor 47-foter, utmerker Bavaria 47 Cruiser seg med flere innovative og fornuftige løsninger.

Det å være grensesprengende er i og for seg ikke noe nytt for det tyske verftet, i alle fall ikke når det gjelder produksjonsmetoder, men når det gjelder design og kreative løsninger, er det et nytt trekk fra det tyske verftet. Å eksperimentere med slike ting har de stort sett overlatt til andre verftet – hvoretter de har plukket opp de gode ideene i etterkant.

LYSERE OG ENKLERE. Bavaria-verftets nye stil er langt lysere og enklere enn tidligere, og det er i de små detaljene verftet kommer med nyheter. Som for eksempel kjøleskap innfelt i skottet, «vitrineskap» med «glassdører», klart glass i dørene mot cockpiten og ikke minst mange ulike skuffe-løsninger som letter tilgangen til det man ønsker å bringe med seg om bord.

STORT FORUT. Forenom Bavaria 47 Cruisers lange overbygg har båten en stor seilbinge med luke fra dekket. Foran der igjen er den tradisjonelle ankerbrønnen med plass til ankerspill og –kjetting. Seilbingen skyver den fremre lugaren lengre akterover, noe som igjen bevirker at den blir vesentlig større og bredere enn en tradisjonell lugar i forskipet.

I tillegg hadde båten som var utstilt i Paris en dobbellugar forenom salongen med to enkeltkøyer over hverandre. Disse er utstyrt med lebrett, noe som viser at man også har tenkt at man skal kunne køye mens båten er under seil. Det er blitt en glemt tanke i mange båter.

LYS OG LUFT. Verftet har med Bavaria 47 fulgt opp sin «lys og luft-filosofi» ved å gi alle sovelugarene ventiler i skrogsiden, noe som dermed gir både utsikt ut og ekstra lysinnfall. I tillegg har båten hele ni luker på dekk som alle kan åpnes. Miljøet under dekk er lyst, noe som forsterkes ved at verftet har valgt hvit plast-garnering mot skrogsidene. Lysheten og den minimalistiske stilen på interiøret gir innredningen som helhet et moderne uttrykk.

Byssa er langsgående med en arbeidshøyde som på kjøkkenbenken hjemme, og som i Bavaria 43 Cruiser har den kjøleskap i tillegg til kjøleboks. Kjøleskapet er innfelt i skottet mot lugaren forenom, og ved en slik plassering kan døren åpnes uten at innholdet raser ut – uansett hvilken vei båten krenger.

TVERRSTILT. Salongbordet er tverrstilt, det vil si at bredden er større enn lengden. Det gir en god utnyttelse av båtens bredde. Den ene «vangen» av den C-formete salongen er uten seterygg, noe som er blitt en trend i mange båter.

Toalettrommet akter har eget dusjavlukke, mens toalettet forut er mer kompakt. Lugarene akter har flyttbart skott, slik at størrelsen til de to lugarene er fleksibel og kan tilpasses med enkle grep.

Cockpiten er stor, og båten har et stort, fastmontert cockpitbord uten slingrekanter. To ratt er et «must» for en så bred båt, og dette gir god adkomst til akterspeilet, som har et tradisjonelt trinn.

Lunde Båt AS har prissatt Bavaria 47 Cruiser til kr 1 620 000, men det er med en euro-kurs på 8,10. Med dagens reelle kurs må man nok regne med drøyt 200 000 mer, pluss at prisen gjelder levert verft i Tyskland.

Data og flere bilder finner du i SEILbåtkatalogen.