Tre nye modeller klare for lansering

Massiv Moody-satsing i sprikende retning

Massiv Moody-satsing i sprikende retning

Finanskriser til tross, det virker ikke som om Moody Yachts, som eies og driftes av det tyske Hans-verftet, velger en forsiktig linje. Tre nye modeller blir nå presentert.

Publisert Sist oppdatert

Den første av dem, Moody 41 Classic, vises «live» allerede under Düsseldorf-utstillingen, som åpner i dag. Samtidig blir etterfølgeren lansert, Moody 45 Classic. Og om ikke det er nok. Bak der igjen følger Moody 62 DS.

SNUDDE OPP NED. Da Hanse-verftet kjøpte opp den britiske verft-stoltheten Moody Yachts, sanerte de likeså godt hele båtprogrammet. De overrasket deretter en helt båt-verden ved å lansere Moody 45 DS, en ultramoderne båt som brøt mange grenser og forestillinger om hvordan en seilbåt skal se ut og som var tuftet på Dufours 10 år gamle Atoll-idé.

Moody 45 DS oppnådde hederlig omtale rundt om i verdens båtpresse. Ikke minst uttrykker de fleste overraskelse over båtens seilegenskaper.

I MOTSATT RETNING. Etter Moody 45 DS kom overraskelse nummer to. I stedet for en oppfølger på den ultramoderne linjen, slo verftet kontra og lanserte Moody 41 Classic – en slags moderne klassiker med blant annet positiv hekk.

Og nå altså – nå får de to båtene som går i hver sin retning. også hver sin etterfølger. Begge er forstørrete utgaver av forgjengerne og begge er tegnet av designkontoret til Bill Dixon – kontoret som hadde hatt ansvaret for alle Moody-modellene som Hanse  forkastet. Man kan med andre ord ikke klage på fornyelsesevnen til Bill Dixon!

MODERNE KLASSISK. Moody 45 Classic har som lillesøsteren et moderne skrog under vann, men et klassisk utseende, men i moderne utførelse over.  Innredningen under dekk er tradisjonell med klassiske og sjøverdige elementer som L-formet bysse og toalett med langskipsplassert WC – begge plassert nær båtens senter der bevegelsene i båten er roligst.

Tre doble lugarer huser mannskapet under dekk, og vis á vis den C-formete salongen er det en benk og et kartbord i en enhet. I cockpiten kan rormannen boltre seg med to ratt, ikke akkurat en klassisk løsning det, men praktisk når stor akterlig bredde i skroget er tatt med som et gode fra den moderne verdenen.

Den positive hekken gjør at cockpiten kan trekkes ekstra langt akter – noe som igjen øker volumet i innredningen.  Moody har valgt å gjøre dette fremfor å lage et stort akterdekk, som de fleste andre produsentene som tidligere har lekt seg med klassiske elementer i et ellers moderne design.

KATAMARAN OG KJØLBÅT. Moody 62 DS er det helt motsatte av hva Moody 45 Classic er. Her er målet å bryte grenser og sette nye ideer ut i livet, og det blir gjort ved å forsøke å kombinere det beste fra katamaran-verdenen med kjølbåt-verdenen. Ved siden av Moody har også det franske Feeling-verftet slått inn på denne kursen med sine 52- og 55-fotere.

Et typisk trekk er å ha salong/dekkshus og cockpit på samme plan, og at man fra dekkshuset der alle dagligdagse aktiviter foregår – sove gjør man dypere under dekk – har 360 graders skue mot horisonten.

I cockpiten er det lagt opp til at man skal ha det komfortabelt, men arrangementet er også lagt opp slik at båten skal kunne seiles på en skikkelig måte. To ratt gir rormannen gode arbeidsvilkår – ikke minst ved at han kommer ut i borde og kan se forbi det store dekkshuset. Dessuten er alle fall, skjøt og trimliner ført akter til cockpiten slik at seilene kan trimmes som ønskelig.

SEIlmagasinet prøveseilte lillesøsteren, Moody 45 DS, i nr. 9. Rapporten kan du laste ned her.

https://www.seilmagasinet.no/id/25715