J/97 – halvferdig nyhet i Paris

Skrog-klar og potent lillesøster

Skrog-klar og potent lillesøster

J/Boats nyeste modell, J/97, ble utstilt for første gang i Paris i desember, men  både der og i Düsseldorf ble båten vist uten innredning. Til våren vil den imidlertid være klar.

Publisert Sist oppdatert

J/97 er lillesøster av de «europeiske» J/-modellene, og slektskapet til storesøstrene J/109, J/122 og J/133, både når det gjelder skrogform og konsept, er åpenbart. Dette var tydeligvis den franske produsenten veldig ivrig etter å vise, for båten ble vist både i Paris og Düsseldorf uten innredning. Kun tegninger av innredningen fikk man se.

ENKELT. Det som er tenkt under dekk, er imidlertid to doble køyer – forut og akter – og en helt enkel salong med langsgående benker, kartbord og bysse på hver side av foten til leideren fra cockpiten, og et lite, separat toalettrom, alt det nødvendigste av hva du trenger med andre ord.

Riggen er høyreist med et ganske smalt seilplan. Teleskopisk baugspryd kan trekkes inn i skroget, og vantene er festet ute i borde. Forseilet er ikke-overlappende. Forskipet er relativt smalt og skroget virker harmonisk og moderat slankt der båten ble vist i Paris.

Cockpiten er enkel og seilvennlig med storseilskjøtet på løygang i cockpiten. Benken akter kan fjernes for å åpne akterspeilet.

LETT OG STABIL. Skroget er bygd i balsa-sandwich etter den såkalte SCRIMP-metoden der man med hjelp av vakuum får en høy glassprosent (65–70) i det strukturelle sjiktet i sandwich-konstruksjonen. Resultatet skal bli en lett og sterk båt. Kjølfinnen er av stål, men den har en blybulb helt nederst for å gi båten maksimal stabilitet.

Det er all grunn til å tro at dette sammen med et seilareale på 53 kvm og gennaker på 89 kvm vil gi en potent 32-foter.

I Paris var båten priset til 105 000 euro uten moms – hvilket med en eurokurs på drøye 9 og norsk moms blir ca. 1,2 mill kroner.