Den utvalgte: Kjell Inge Heiberg, Heiberg Rigg AS

Seiler med kongen og rigger for deg

Seiler med kongen og rigger for deg

Kjell Inge Heiberg (37) stortrives på alle hav.  Han er en populær mann om bord, enten han trimmer storseil for Kongen, seiler doublehanded eller tur med familien. Men aller mest sørger han for at riggen står som en påla for DEG.

Publisert Sist oppdatert

– Hvordan står det til i din bransje akkurat nå?

– Finanskrisen gjør nok sitt til at det blir færre nye båter å rigge i forhold til i fjor. Jeg rigger blant annet for Heitmann Marin AS her på Sjøsenteret i Drøbak. Vi holder til i samme lokaler. Til gjengjeld blir det mer tid til andre kunder som skal ha service og kontroll av rigg og utstyr.

SESONGARBEID. – Hva er den største utfordringen for bransjen nå?

– Utfordringen er, og har alltid vært, at dette er sesongarbeid. Da har det lett for å bli alt for mye jobb i selve sesongen. Mellom påske og Færder’n går det i ett nesten døgnet rundt, mens det blir altfor lite jobb «off season». Jeg skulle ønske flere ville melde seg om høsten. Mange feil og mangler går rett og slett i opplag. Tenk hvor mye enklere det ville være hvis vi kunne bruke høsten og vinteren til slike ting.

– Er det tettere mellom telefonene nå?

– Jeg kan faktisk se på telefonen hva slags vær det er. Mange meldinger: Fint vær. Få meldinger: Dårlig vær og lite rigging. Folk tenker ikke båt før sola skinner.

FORELDRE PÅ JORDOMSEILING. – Ditt eget forhold til seiling og din egen historie?

– Jeg seilte med foreldrene mine i alle sommerferier fra jeg var bitteliten. Grunnlaget ble lagt da. Senere ble det regattaer i Optimist- og Europa-jolle. Da foreldrene mine i seks år seilte jorden rundt i en First 43, var jeg med i seks–syv uker: Gjennom Magellanstredet innenfor Kapp Horn til helt syd i Chile.  Det var storslagent.

PROFESJONELL SEILER. – Jeg har treårig maritim høyskole i Tromsø og har jobbet som styrmann i Wilhelmsen.  Jeg var også aktuell som mannskap på Whitbread-båten INNOVATION KVÆRNER i 1997, trente med dem et år, men ble vraket i siste runde. I år 2000 søkte jeg permisjon fra Wilhelmsen for å seile i to år, fikk avslag og sa opp. Jeg ble hyret inn av to engelske lag og seilte og mekket på Farr 40 og 60 i Florida og i Karibia.

– Høsten 2000 ble jeg aktuell som mannskap for Kongen og har de siste årene hatt jobben som storseilstrimmer. Det er veldig morsomt og utfordrende å være mannskap om bord i FRAM XVI. Jeg stortrives også om bord hos Tor Hove i hans Elan 40 når vi seiler doublehanded. Der er vi helt på topp.

 – I tillegg skal jeg bidra med et prosjekt om bord i gamle FRAM XV, der vi i samarbeid med seilforbundet skal rekruttere ungdom til seiling. Kong Harald er med – som trener.

– Hva tror du om seiling  som fremtidssyssel?

HYTTE PÅ SJØEN. – Flere og flere velger hytte på sjøen fremfor hytte ved sjøen, som er mange ganger så dyr som en romslig og komfortabel båt til om lag en million kroner.  Jeg er enig med tidligere utvalgte som mener at seiling er fremtiden.

– Hva er det største fremskrittet som har skjedd i bransjen?

ENKLERE Å SEILE. – Båtene er enklere å seile og håndtere i dag. Det er snakk om store, tekniske fremskritt på skrog, rigg og seil. Rigging er en kontinuerlig prosess med stadig nye løsninger. Som rigger må jeg seile for å holde meg oppdatert. Fremskrittet kommer også familieseilerne til gode, der det ofte ikke er mer enn to voksne om bord. Da blir det shorthanded også i ferien. Har man for eksempel en karbonfiber-bom å spri genuaen med, kan en ungdom fint klare dette uten problemer. GPS og kartplottere gjør dessuten båtene atskillig lettere å navigere. Men husk at papirkartet alltid må være der. Elektronikk er sårbart. Skjermen KAN bli svart.

– Hvem er Norges største seiler gjennom tidene?

– Umulig å plukke ut en enkelt.

– Og heller ikke noe forbilde?

– Nei.

FAVORITTBOK. – Hvilken er din maritime favorittbok?

- Kanadiske Joshua Slocums bok «Sailing Alone Around the World», som kom ut i år 1900 i New York. Han var den første i verden som seilte jorden rundt alene, i mer enn tre år fra 1885.

– Følger du med på Volvo Ocean Race?

– Ja.

– Hva hadde vært det beste Regjeringen kunne gjøre for seilbåtbransjen akkurat nå?

– Senke renten.

– Er det bra at båtførersertifikatet innføres i 2010?

– Det er fornuftig.

NESTEMANN UT. Tirsdag 21. april kommer spalten «Den utvalgte» tilbake. Da kan du bli bedre kjent med den i den norske båtbransjen som Kjell Inge Heiberg har sendt stafettpinnen videre til.