50% markedssvikt

Benéteau-verftet reduserer med 7–800 årsverk

Benéteau-verftet reduserer med 7–800 årsverk

Verdens største verft, franske Bénéteau, merker finanskrisen og melder om 50% markedssvikt. Det betyr at de nå reduserer staben med 700–800 mennesker. – Skandinavia er av markedene som går best og hvor oppgangen ventes å komme først, sier Even Larsen hos Normar AS.

Også de store båtverftene merker nå at kjøpelysten verden over har tørket betydelig inn, og ifølge det franske nettavisen LCI.fr opplever Bénéteau en svikt i markedet på 50%. 700–800 ansatte må som følge av dette nå forlate verftet, pluss at det er inngått avtaler om reduksjon i lønn for dem som blir igjen.

I alt har verftet ca. 3000 ansatte i produksjonen, og de bygger årlig ca. 3000 seilbåter og mellom 1200 og 1500 motorbåter.

OPPGANG IGJEN. I 2010 forventer imidlertid Bénéteau at markedet vil ta seg opp igjen og komme tilbake for fullt.

Even Larsen i Normar AS, som importerer de franske båtene til Norge, forteller til SEILmagasinet at svikten er størst når det gjelder motorbåtsalget – så også i Norge hvor han betegner motorbåtmarkedet som «svært rolig» – men han sier også at de på ingen måte opplever at seilbåtmarkedet er dødt.

BEVEGELSE I MARKEDET. – I hele høst og i vinter har vi i gjennomsnitt solgt en båt i uken – brukte og nye tatt med i regnestykket. Senest i denne uken har vi inngått fire kontrakter – tre av dem gjelder nye båter, sier han, men innrømmer at det nå er tiden for å gjøre gode kjøp.

– Det er en del press på pris, ja, sier han.

STOR FORSIKTIGHET. Even Larsen forteller at de – og alle andre forhandlere rundt om i verden – er blitt langt mer forsiktige med å forhåndsbestille lagerbåter, og at dette naturlig nok slår negativt ut på salgsstatistikkene til verftet.

– Helt siden i høst har verftet kjørt med redusert effekt, men i stedet for å korte ned dagene og skiftene, har de valgt å stenge ned, for så å kjøre for fullt i perioder. I deler av november og desember var det helt stille i produksjonen, likeså i februar, sier Even Larsen, som ikke tror det norske markedet vil slukne helt.