Bavaria 55 Cruiser avduket

Konkurransedyktig i flaggskip-klassen

Konkurransedyktig i flaggskip-klassen

254 900 euro kostet Bavaria 55 Cruiser da den ble avduket på Mallorca. Uten moms.

Publisert Sist oppdatert

Bavarias nye og annerledes Cruiser-modell – der linjene er signert Bruce Farr og ikke de tidligere huskonstruktørene J & J Design – ble vist frem for første gang under båtutstillingen i Palma de Mallorca nå i 1. mai-weekenden. Der hadde 55-foteren en prislapp eks moms på 254 900 euro, som direkte omregnet etter dagens kurs og med norsk moms, blir snaue 2,8 mill. kroner.

En Oceanis 54, som vil være en konkurrent til den nye Bavaria-modellen, koster også 2.8 mill kroner med den samme kursen som grunnlag.

IKKE MYE PENGER. Verftet selv vektlegger prisen når båten nå introduseres: – Det er mye båt for ikke så mye penger, sier Andres Cardenas administrerende direktør i Bavaria Yachts.

– Vi har ønsket å lage en båt som alle kan kjøpe, og det har vi oppnådd med Bavaria 55 Cruiser, fortsetter han – antagelig da med de som har planer om å kjøpe en båt på denne størrelsen, i mente.

FØRSTE BÅT I NY SERIE. Patrick Shaughnessy i Farr Yacht Design røper i sin uttalelse om båten at Bavaria 55 Cruiser er toppmodellen i en ny «classic line». Derved skulle mistanken om at det tyske verftet med Bavaria 55 Cruiser er i ferd med å starte en omfattende fornyelsesprosess, være bekreftet.

Farr-mannen sier videre at designkontorets mål har vært å skape bedre båter med innovative elementer, og han legger vekt på at båtene skal ha bedre seilegenskaper enn sine  Bavaria-forgjengere.

– Båter som seiler godt trenger ikke være dyre, sier han.

SMÅ FORSEIL. Om Bavaria 55 Cruiser spesielt, sier Shaughnessy:

– Båten har et balansert seilplan der forseilene er beregnet til enten å være en 90% selvslående fokk eller en 106% ikke-overlappende fokk.

Dette er en forskjell fra de tidligere Bavaria-modellene, som alle er satt opp med store, overlappende genuaer rundt 130%. Løsningen med små forseil indikerer at skroget til bavaria 55 Cruiser er lettdrevent.

SNAKKIS. For øvrig var det 55-fotrerens doble ror og garasje for gummibåten i akterspeilet som ble snakkis på bryggene i Palma. Pressemeldingen forteller også om at båtens ulike interiørløsninger og gode stue-muligheter vakte oppmerksomhet. Ved hjelp av flyttbare skott, skal den nye båten være relatvit enkel å bygge om fra for eksempel fem til tre lugarer – eller omvendt.

I dag skal verdenspressen for første gang få seile båten.

May Len Stensaker forteller til SEILmagasinet at de foreløpig ikke har bestilt noen 55-fotere til Norge, hvilket ventelig betyr at båten ikke vil være å se her til lands før tidligst til høsten.

BYGD PÅ 4 UKER. Verftet lettet på sløret om Bavaria 55 Cruiser under Paris-utstillingen før jul, der den ble vist i skisseform på en plakat. Det vakte naturlig nok både nysgjerrighet og oppmerksomhet at det var Farr Yacht Design som stod bak linjene, og da verftet først satte i gang å bygge prototypen, tok det kun fire uker innen båten som nå ble vist på Mallorca, var ferdig.