Hallberg-Rassy 310

Ny 31-foter avløser 16 år gammel modell

Ny 31-foter avløser 16 år gammel modell

Etter 16 år i produksjon erstatter Hallberg-Rassy sin 31-foter med en ny modell. Den blir avduket under Öppet Varv i august.

Med Hallberg-Rassy 310 fortsetter det svenske verftet sin moderniseringsprosess, og inspirasjonen til den nye 31-foteren er hentet fra HR 372, som kom i fjor med flere nye ideer. Som for alle de øvrige modellene er det German Frers som står bak tegningene.

At Hallberg-Rassy-verftet har erfaring i å bygge 31-fotere, er det ingen tvil om. Hele 2145 båter på denne størrelsen har verftet bygd tidligere, ifølge Magnus Rassy. Og det er denne erfaringen de nå bygger videre på. At forgjengeren er blitt bygd i hele 16 år, er et usedvanlig lang produksjonsliv for en modell i dagens marked der modellenes livslengde er blitt kortere og kortere

MODERNE. HR 310 vil få åpen hekk, og på den måten kan også cockpitlengden gjøres maksimal. ifølge Magnus Rassy blir lengden hele 235 cm. Den åpne hekken gir lett adgang til sjøen, og dette er med på å gi båten et moderne utseende.

Båten er modernisert både over og under dekk i forhold til modellen den erstatter, HR 31 Mk II. Riggen har fått et moderne seilplan, noe som innebærer en så vidt overlappende fokk i motsetning til en stor genua. Dette er muliggjort gjennom å gjøre skroget mer lettdrevent med kortere kjøl, dypere og separat spaderor og mindre våt flate.

BLY. I motsetning til mange andre produsenter som har erstattet blyet i kjølen med jern fordi prisen på bly har økt betydelig, er kjølen til HR 310 i bly – noe som gir et lavere tyngdepunkt enn jern.

Over- og undervant har separate festepunkter i dekk, noe som gir økt sikkerhet, men også, ifølge Rassy, bedre fremkommelighet på dekk. At båten også er utstyrt med en akterstagstrammet med en utveksling på 1:24, vitner om at Hallberg-Rassy vil gi kundene sine anledning til å kunne trimme riggen optimalt.

MER LYS. Verftet har fulgt opp den generelle trenden med å slippe mer lys inn under dekk, og i alt vil det være 14 lysåpninger i dekk som alle kan åpnes. Rassy fremhever også at båten skal ha en praktisk bysse som ikke hindrer passasjene under dekk.

Med HR 310 fastholder verftet produksjonsteknikken sin ved å laminere dekk og skrog sammen før innredningen monteres.

– Det gir en uovertruffen vridningsstivhet, sier Magnus Rassy.

Prisen på Hallberg-Rassy 310 vil ligge på ca. 1 260 000 kroner i standardversjon. Båtutstillingen på Orust i august blir den første anledningen til å få sett den nye båten.