Ny Swan 66 på norske hender

– Den dyreste vi har solgt noensinne

– Den dyreste vi har solgt noensinne

– Dette er den dyreste båten vi noensinne har solgt, sier Jens-Petter Flesvig i Heitmann Marin AS. Båten er en Swan 66S og prisen er mellom 30 og 40 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Båter i denne divisjonen er skreddersøm både over og under dekk. Prisen vil også være avhengig av hva slags materialer man velger å bruke og det utstyret som installeres. Avtalen med eieren gjør at jeg ikke kan oppgi den eksakte prisen på akkurat denne båten, sier Jens-Petter Flesvig i Heitmann Marin AS i en pressemelding utsendt av den norske Swan-importøren.

VENTET I TRE ÅR PÅ GODOT. Og eieren heter Pål Fevang og er blant annet visepresident i Norges Seilforbund . Båten har han døpt Godot, og den har han ventet på i tre år. Etter det SEILmagasinet erfarer vil båten bli benyttet som hjem for den nye eieren.

Pressemeldingen forteller videre: Ventetiden er brukt til diskusjoner med konstruktøren Germán Frers om overbygg og skroglinjer, finsliping av detaljene i innredning og til å plukke utstyr fra øverste hylle. Sammen med Flesvig har Fevang mange ganger besøkt det finske Nautor-verftet for å følge med på prosessen med byggingen av båten.

– Vi har hatt en tett og god kontakt med Nautor. Takket være Fevangs entusiasme og engasjement har verftet fått mange ideer som de nå bruker som standard i 66-fotere under bygging, forteller Flesvig.

REGATTATURBÅT. Heitmann Marin AS karakteriserer Swan 66 som en turbåt med regattaegenskaper i kategorien performance cruiser.

– Den er lett å håndtere med lite mannskap. Justeringer av riggen skjer ved hjelp av trykknappstyrt hydraulikk. Vinsjene til skjøtene er hydrauliske. Navigasjonssystemet er bygd opp med tanke på langturseilas. Faller ett system ut, finnes det tre andre som kan ta over. To personer kan fint seile båten. Skal Godot være med i regatta, trenger den et større mannskap for å kunne hevde seg, heter det i pressemeldingen.

AVANSERT MULTIMEDIA.  – Godot har en generator som kan levere strøm til ti panelovner på 1000 Watt, store tanker, luftkondisjoneringsanlegg og en maskin som gjør saltvann om til ferskvann. Under dekk er det en nøktern, moderne stil. Hvite flater, tredørker og et enkelt, solid møblement gir båten et «brukspreg»., skriver Heitmann videre.

– Det er få båter som har et lyd- og bildeanlegg som kan måle seg med Godot. Det gir mulighet for individuell avspilling av lyd og bilder i hver enkelt lugar. De som er om bord kan alternativt velge å knytte seg til multimediasentralen og spille av musikk, filmer eller følge med på seilasen via TV-skjermen.

DELTAR I FÆRDER’N.  – Selv om denne Swan’en er bygd etter moderne prinsipper, blant annet med utstrakt bruk av lettvektsmaterialet karbonfiber, er den tyngre enn de rendyrkete regattamaskinene. Allikevel tror vi den vil hevde seg på regattabanen. Germán Frers er kjent for å konstruere båter som seiler fort i lite vind og tåler ekstreme forhold. Hvor rask den nye 66-foteren er, får vi en test av under Færderseilasen 12. juni, sier Flesvig.

Han legger ikke skjul på at han gleder seg til å matche de andre store båtene som deltar i årets utgave av Færderseilasen.

BRUKSBÅT. – Under dekk er det lagt vekt på at eieren selv skal bruke båten. Den har tre rommelige lugarer med egne toalett- og dusjfasiliteter og en stor, åpen salong. Byssa er u-formet og innredet med moderne kjøkkenutstyr, inklusive espresso kaffekoker og brødbakemaskin.

– Det er lagt vekt på at cockpiten skal være en sosial oppholdsplass for alle om bord. Derfor er så godt som alt tauverket ført i kanaler under dekk. Rormannen kan seile båten alene, mens resten av dem som er om bord kan kose seg i cockpiten, sier Flesvig i pressemeldingen fra Heitmann Marin AS.

Data om Swan 66 finner du i SEILbåtkatalogen.