Jotron med verdensnyhet

Fremtidens søk- og redningssender

Fremtidens søk- og redningssender

Innovativt. Det mener Jotron er det rette ordet når de skal beskrive firmaets verdensnyhet – en ny AIS-SART – en nødpeilesender basert på digitale prinsipper.

Publisert Sist oppdatert

– Resultatene viste seg svært gode og man fikk detektert nøyaktig posisjon fra AIS-SARTen på avstander mellom 8 og 10 nautiske mil. Avstandene for radar-SARTen var tilsvarende. Forskjellen mellom en AIS-SART og en radar-SART er hovedsakelig at AIS-SARTen forenkler søket ved at posisjon plottes direkte på skipets elektroniske kartsystem, fordi AIS er et heldigitalt system, hevder Jotron.

I test nummer to skulle man detektere AIS-SART-signalene ved bruk av et redningshelikopter. Under testen fløy  helikopteret i 300, 750, 1000 og 2500 fots høyde og fikk detektert AIS-SART-signalene på avtander mellom 26,5 til 40 nautiske mil.

OVERLEGEN. Den siste testen ble gjennomført utenfor Key West, Florida. Denne testen ble utført av US Coast Guard. Et C-130 SAR-fly ble brukt til å lokalisere enhetene som fløt i sjøen. Samtidig ble det også foretatt rekkeviddetester av radar-SART og en 406MHz EPIRB med innebygd peilesender på 121.5 MHz.

– Resultatene viste seg igjen å være svært gode. På den enheten som var montert i en høyde på en meter over vannflaten, oppnådde man en rekkevidde fra 40 n mil og opp til 132 n mil. EPIRBens 406 MHz-sender hadde omtrent den samme rekkevidden. For Radar-SART, var resultatene, 22 n mil til 33 n mil, mens 121.5 MHz-signalene var det kun mulig å peile på en avstand fra ca. 4 n mil, opp til 9 n mil.

– Disse rekkevidde-målingene, sammen med målingene fra de to øvrige testene, viser at AIS-SART kan dokumentere overlegne resultater sammenlignet med andre lokasjonssendere (121.5 MHz og Radar-SART), sier Jotron.

De mener den nye AIS-SART-enheten gir en bedre rekkevidde og en nøyaktig GPS-posisjon, slik at man automatisk kan plotte en havarist eller person i havsnød på et elektronisk kart.

Jotron forventer å ha en typegodkjent AIS-SART i løpet av annet halvår 2009. Videre vil AIS-SART bli implementert i det europeiske Marine Equipment Directive gjennom et tillegg som sannsynligvis kommer sommeren 2010. I mellomtiden vil myndighetene kunne gi dispensasjon fra MED slik at installasjon kan starte når det foreligger typegodkjente produkter på markedet.

Verdensnyheten ble lansert under utstillingen Nor Shipping som åpnet 9. juni. Les mer på www.jotron.no.

Den nye redningssenderen fra Jotron fremkommer i kartet som sirkler med rødt kryss og skiller seg fra andre symboler i kartet.